PENGARUH PENDEKATAN SAINTIFIK TERHADAP HASIL BELAJAR PENGETAHUAN MATEMATIKA TEMA CITA-CITAKU DITINJAU DARI KARAKTERISTIK PERTANYAAN GURU PADA SISWA KELAS IV SD GUGUS PANGERAN DIPONEGORO TAHUN PELAJARAN 2014/2015
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v3i1.5128Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan yang signifikan hasil belajar pengetahuan Matematika tema cita- citaku antara kelas yang dibelajarkan dengan pendekatan saintifik menggunakan pertanyaan produktif dan kelas yang dibelajarkan dengan pendekatan saintifik menggunakan pertanyaan tidak produktif pada siswa kelas IV SD Gugus Pangeran Diponegoro tahun pelajaran 2014/2015. Jenis penelitian ini adalah pra eksperimen dengan desain the static group pretes posttes design. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD di Gugus Pangeran Diponegoro yang berjumlah 431 siswa. Teknik random sampling dipergunakan dalam penelitian ini yaitu dengan mengundi kelas-kelas yang setara sehingga diperoleh sampel SDN 17 Pemecutan dengan jumlah 31 siswa sebagai kelas A dan SDN 7 Pemecutan dengan jumlah 32 siswa sebagai kelas B. Data hasil belajar pengetahuan Matematika dikumpulkan dengan menggunakan tes objektif pilihan ganda biasa. Selanjutnya data dianalisis dengan uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar siswa di kelas A memiliki nilai rata-rata= 25,03 termasuk dalam kategori tinggi, sedangkan hasil belajar siswa di kelas B memiliki nilai rata-rata= 20,28 termasuk dalam kategori sedang, dan berdasarkan hasil uji-t diperoleh thitung = 3,76 > ttabel = 1,980 dengan db =61 dan taraf signifikansi 5%. Ini berarti terdapat perbedaan yang signifikan hasil belajar pengetahuan Matematika antara kelas yang dibelajarkan dengan pendekatan saintifik menggunakan pertanyaan produktif dan kelas yang dibelajarkan dengan pendekatan saintifik menggunakan pertanyaan tidak produktif. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pendekatan saintifik ditinjau dari karakteristik pertanyaan produktif berpengaruh terhadap hasil belajar pengetahuan Matematika tema cita-citaku siswa kelas IV SD Gugus Pangeran Diponegoro Tahun Pelajaran 2014/2015.Kata Kunci : pendekatan saintifik, pertanyaan produktif, pertanyaan tidak produktif, hasil belajar pengetahuan, dan matematika
This study aimed to determine significances differences between the result of mathematics knowledge ideals theme cita-citaku that learned through scientific approach using productive questions and the students that learned through scientific approach using not productive questions in class 4 SD Gugus Pangeran Diponegoro Academic Year 2014/2015. This type of research is pre-experimental design with the static group pretest posttes design. The population of this study are all fourth grade students in Gugus Pangeran Diponegoro, amounting to 431 students. Random sampling technique used in this research is to raffle equivalent classes in order to obtain a sample of SDN 17 Pemecutan in the number of 31 students as a class A and SDN 7 Pemecutan the number of 32 students as class B. Mathematics knowledge learning outcome data were collected using an objective test regular multiple choice. Furthermore, the data were analyzed by t-test. The results showed that the learning outcomes of students in the class A has an average value = 25.03 in the high category, while the learning outcomes of students in the class B has an average value = 20.28 included in the medium category, and based on the results of the self-t obtained t = 3.76> table = 1,980 with db = 61 and a significance level of 5%. This means that there are significant differences between the results of learning mathematics knowledge that is learned with the class using a scientific approach to the question of productive and classes that learned by using a scientific approach to the question is not productive. It can be concluded that the scientific approach in terms of the characteristics of productive question affects the learning outcomes of knowledge Mathematics theme Cita-citaku fourth grade students in Gugus Pangeran Diponegoro academic year 2014/2015.
keyword : scientific approach, productive question, not productive question, learning outcomes, and mathematics
Published
2015-07-08
How to Cite
., N. P. D. A., ., D. I. W. D., & ., D. I. W. R. S. M. (2015). PENGARUH PENDEKATAN SAINTIFIK TERHADAP HASIL BELAJAR PENGETAHUAN MATEMATIKA TEMA CITA-CITAKU DITINJAU DARI KARAKTERISTIK PERTANYAAN GURU PADA SISWA KELAS IV SD GUGUS PANGERAN DIPONEGORO TAHUN PELAJARAN 2014/2015. MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v3i1.5128
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Mimbar PGSD Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)