PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIF LEARNING TYPE MURDER WITH METACOGNITIVE SCAFFOLDING (CLMMS)TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS VI SD GUGUS II KECAMATAN SUKASADA KABUPATEN BULELENG TAHUN PELAJARAN 2014/2015
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v3i1.6261Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar antara kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran CLMMS dan kelompok siswa yang belajar dengan menggunakan model pembelajaran Konvensional pada mata pelajaran IPA. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode tes. Data yang dihasilkan dari metode tes berupa skor. Populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas VI SD Gugus II Kecamatan Sukasada yang terdiri dari tujuh SD Negeri. Dari sistem random dengan menggunakan teknik undian ternyata yang menjadi kelompok eksperimen adalah SD No. 2 Gitgit dan yang menjadi kelompok kontrol adalah SD No. 3 Gitgit. Data hasil belajar IPA dianalisis dengan menggunakan perhitungan uji-t, diperoleh thit sebesar 5,71. Sedangkan ttab dengan db = (n1 + n2) – 2 = 51 dan taraf signifikasi 5% adalah 1,684. Hal ini berarti, thit lebih besar dari ttab (thit > ttab), sehingga H0 ditolak dan H1 diterima. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan hasil belajar siswa antara kelompok siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran CLMMS dibandingkan dengan model pembelajaran Konvensional.Kata Kunci : Hasil Belajar IPA, Model Pembelajaran CLMMS
This study was aimed to know the difference of students who take science learning with the CLMMS learning model and students who take science learning with conventional learning in class VI. The study was quasi experimental research. The method of this study was test method of test. The population in this research was all sixth in Cluster II Sukasada, consisted of seven SD. The samples in this study were SD No. 2 Gitgit and SD No. 3 Gitgit. The data collected was analyzed by inferential statistic (t-test). Result of this study showed that there was a signification difference between students who take science learning with the CLMMS learning model and students who take science learning with conventional learning in class VI in cluster II Sukasada school year 2014/2015.
keyword : CLMMS learning model, science learning
Published
2015-11-06
How to Cite
., P. W. A. M. ., ., D. I. M. S. M., & ., I. W. W. S. M. (2015). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIF LEARNING TYPE MURDER WITH METACOGNITIVE SCAFFOLDING (CLMMS)TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS VI SD GUGUS II KECAMATAN SUKASADA KABUPATEN BULELENG TAHUN PELAJARAN 2014/2015 . MIMBAR PGSD Undiksha, 3(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v3i1.6261
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Mimbar PGSD Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)