PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBANTUAN MEDIA LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PENGUASAAN KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7140Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan 1) aktivitas, 2) penguasaan kompetensi pengetahuan IPA melalui penerapan model pembelajaran inkuiri berbantuan media lingkungan tema sejarah peradaban Indonesia siswa kelas VB SD Negeri 7 Pemecutan. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus tindakan. Setiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan, dan refleksi. Subjek dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VB SD Negeri 7 Pemecutan sebanyak 30 siswa yang terdiri dari 16 siswa laki-laki dan 14 siswa perempuan. Data mengenai aktivitas belajar siswa diperoleh menggunakan metode non tes dengan instrumennya yaitu lembar observasi. Data mengenai penguasaan kompetensi pengetahuan IPA diperoleh menggunakan metode tes dengan jenis objektif dalam bentuk pilihan ganda biasa. Hasil penelitian aktivitas belajar siswa menunjukkan terjadinya peningkatan sebesar 20,9%. Persentase rata-rata aktivitas belajar siswa yang diperoleh pada siklus I sebesar 67,5% berada pada kriteria cukup aktif sedangkan pada siklus II sebesar 88,4% berada pada kriteria aktif. Hasil penelitian penguasaan kompetensi pengetahuan IPA siswa menunjukkan terjadinya peningkatan sebesar 15,1% untuk persentase rata-rata penguasaan kompetensi pengetahuan IPA siswa yang diperoleh pada siklus I sebesar 75,9% berada pada kriteria sedang sedangkan pada siklus II sebesar 91,0% berada pada kriteria sangat tinggi. Terjadi pula peningkatan pada ketuntasan klasikal penguasaan kompetensi pengetahuan IPA siswa sebesar 20% yang diperoleh dari siklus I 76,7% sedangkan pada siklus II 96,7%. Dengan demikian dapat disimpulkan, terjadi peningkatan aktivitas dan penguasaan kompetensi pengetahuan IPA melalui penerapan model pembelajaran inkuiri berbantuan media lingkungan tema sejarah peradaban Indonesia siswa kelas VB SD Negeri 7 Pemecutan.Kata Kunci : model pembelajaran inkuiri, aktivitas, penguasaan kompetensi pengetahuan IPA, media lingkungan.
This study aims to improve 1) activity, 2) competence mastery of science knowledge IPA through the implementation of inquiry learning model aided media environment the theme of the history of civilization Indonesia graders VB SD Negeri 7 Pernecutan. Type of research is a class act consisting of two cycles of action in each cycle consist of planning, action, observation, and reflection. Subjects in this study were all students of class VB SD Negeri 7 Pemecutan as many as 30 students consisting of 16 students male and 14 female students. Data on student activity obtained using the method of non-test with the instrument namely the observation sheet. Data on the mastery of competencies of knowledge IPA obtained using test method with the kind of objective multiple choice. Exceptional research results of student learning activities showed an increase of 20.9%. Average percentage of student activity obtained in cycle l amounted to 67.5% at criteria quite active. While in cycle II of 88.4% in the current criteria of competence mastery of research results science knowledge of students showed an increase of 15.1% on the average percentage of students' mastery of competencies IPA knowledge gained on a cycle l of 75.9% in the middle criteria and in cycle II of 91.0% are at very high criteria. There was also an increase in the classical completeness students' mastery of competencies IPA knowledge gained by 20% of the cycle l 76.7% while in cycle II 96.7%. It can be concluded, occur increased activity and mastery of competencies science knowledge through the application of media-aided model of inquiry learning environment the theme of the history of civilization Indonesia VB grade students of SD Negeri 7 Pemecutan.
keyword : model inquiry learning, activity, competence mastery of science knowledge IPA, media, environment.
Published
2016-06-22
How to Cite
., K. W. A., ., D. I. G. A. O. N. M., & ., D. N. W. S. M. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBANTUAN MEDIA LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PENGUASAAN KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7140
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Mimbar PGSD Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)