3D Diorama Learning Media on the History of the Independence of Indonesia to Improve Learning Outcomes in Social Studies Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v12i1.72828

Keywords:

3 dimensional diorama, learning media, Social studies learning

Abstract

Social studies learning still needs to be more optimal. This problem is motivated by the need for more relevant learning media. This results in students tending to be passive and affecting learning outcomes, which are still low. This research aims to develop 3-dimensional diorama media for social studies lesson content in elementary school classes. This type of research is in the form of research and development, the Borg and Gall development model. Data collection techniques include tests and non-tests in the form of observations, interviews, tests, questionnaires, and documentation. The data collection instruments are in the form of questionnaires and test questions. Data analysis techniques use product data analysis, Kolmogorov-Smirnov normality test data analysis, paired t-test, and N-Gain test. The research results show that 3-dimensional diorama media is suitable for use with a percentage of media expert assessment of 81.25% and material experts of 94.4%. The t-test results show that the media used is effective in learning to improve social studies learning outcomes on the content of National Events Around the Proclamation of Independence. The N-Gain test results show an increase in social studies learning outcomes. It was concluded that 3-dimensional diorama media was effective and suitable for social studies learning. The research implication is that 3-dimensional diorama media can be used to improve social studies learning outcomes for students.

References

Afnan, M., Lasmawan, I. W., & Margunayasa, I. G. (2022). Media Pembelajaran IPS Berbasis Android pada Topik Globalisasi di Sekitarku Bermuatan Tri Hita Karana untuk Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 10(1), 1–8. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.44487.

Amalia, M., Agustini, F., & Sulianto, J. (2018). Pengembangan Media Diorama Pada Pembelajaran Tematik Terintegrasi Tema Indahnya Negeriku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Paedagogia, 20(2). https://doi.org/10.20961/paedagogia.v20i2.9850.

Anggraeni, R., & Istianah, F. (2017). Penggunaan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Tentang Daur Air Siswa Di Sekolah Dasar. JPGSD, 05(03). https://media.neliti.com/media/publications/254433-none-8a0618ef.doc.

Anjarani, A. S., Mulyadiprana, A., & Respati, R. (2020). Fun Thikers sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar : Kajian Hipotetik. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 100–111. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.496.

Barton, K. C. (2023). Belajar dalam sejarah dan ilmu sosial. Ensiklopedia Pendidikan Internasional: Edisi Keempat, 315–322. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14044-8.

Birsyada, M. I., Gularso, D., & Fairuzabadi, M. (2022). Strategi Pengembangan Pembelajaran Sejarah Masa Pendudukan Jepang di Indonesia Berbasis Diorama Museum di Sekolah. Diakronika, 22(1). https://doi.org/10.24036/diakronika/vol22-iss1/272.

Chabiba, M. I. K., Ismaya, E. A., & Wiranti, D. A. (2022). Penanaman Sikap Nasionalisme Melalui Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.24176/wasis.v3i1.7446.

Enti, M., Brako-Hiapa, G., Adu-Agyem, J., Osei-Poku, P., & Steiner, R. (2010). Seni Diorama – Media Potensial Untuk Edukasi Museum. Jurnal Sains Dan Teknologi (Ghana, 30(2). https://doi.org/10.4314/just.v30i2.60539.

Evitasari, A., & Aulia, M. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(1). https://doi.org/10.30595/jrpd.v3i1.11013.

Fadilah, E., Irianto, A., & Rusminati, S. H. (2022). Penggunaan Media Monopoly Education pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5827–5833. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3319.

Fajrianti, R., & Meilana, S. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Animaker Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(4). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3325.

Gustina, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Tema Lingkungan Sahabat Kita Materi Siklus Air Menggunakan Model Inquiry Dan Media Diorama Pada Peserta Didik Kelas V Upt. Sd Negeri 20 Baringin. Ensiklopedia of Jorunal, 3(2). https://doi.org/10.33559/eoj.v3i3.821.

Hasanah, N., Batubatara, S. A., & Awanis, D. (2023). Metode Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam (JURRIMIPA), 2(1), 202–212. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i1.779.

Hoekstra, M. (2019). Tempat Kebodohan: Investigasi Ruang Pembelajaran Demokratis dalam Diorama. Jurnal Internasional Pendidikan Seni Dan Desain, 38, 3. https://doi.org/10.1111/jade.12240.

Hutama, F. S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Ips Berbasis Nilai Budaya Using Untuk Siswa Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 113–124. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8359.

Ibad, T. N., & Hidayah, N. (2022). Penggunaan Media Diaorama dalam Meningkatkan Kreatifitas Siswa. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 5(1). https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v5i1.1579.

Islamiyah, L., & Asmarani, R. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. IJPSE : Jurnal Pendidikan IPA Dasar Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.33752/ijpse.v3i1.2894.

Kisma, A., Fakhriyah, F., & Purbasari, I. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Diorama untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV SD Negeri 2 Hadipolo. ALAMI : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1). https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i1.861.

Kurniawan, D. A. (2020). Penggunaan Media Belajar Monopoli Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 10–15. https://doi.org/10.32665/james.v2i1.47.

Kustadiyono, I. D. (2020). Model Inkuiri dengan Media Diorama untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E- Saintika, 4(1). https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i1.180.

Laili, R., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Upt Sdn Jatitengah 01 Kabupaten Blitar. Penda : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1). https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8726.

Maghfiroh, I., Sholihah, M., & Sofiyana, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD dengan Media Diorama Ekosistem. Jurnal Pendidikan Dasar ( Jurnal Ke-SD-An), 3(2). https://doi.org/10.33379/primed.v3i2.3072.

Mahpudin, M. (2020). Hak Warganegara Yang Terampas: Polemik Kebijakan Sistem Zonasi dalam Pendidikan Indonesia. Jurnal Transformative, 6(2), 148–175. https://doi.org/10.21776/ub.transformative.2020.006.02.2.

Maronta, Y., Sutarto, J., & Isdaryanti, B. (2023). Pengaruh Media Flashcard Berbasis Digital terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1142–1161. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4152.

Megawatie Sa’bani, A., Nugraha, A., & Muiz Lidinillah, D. A. (2017). Penggunaan Media Diorama Pada Pembelajaran Subtema Ayo Cintai Lingkungan Di Sekolah Dasar. Pedadidaktika, 4(1). https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v4i1.7139.

Meldina, T., Melinedri, M., Agustin, A., & Harahap, S. H. (2020). Integrasi Pembelajaran IPS pada Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 15. https://doi.org/10.29240/jpd.v4i1.1572.

Melindawati, S., Apfani, S., & Suryani, A. I. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pada Pembelajaran Konsep Dasar IPS di PGSD STKIP Adzkia. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 125. https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.114255.

Munifah, U., Nugraha, A., & Ganda, N. (2020). Pengembangan Media Diorama tentang Kegiatan Ekonomi di Lingkungan Sekitar untuk Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4). https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.26439.

Nadhliroh, I., & Prasetyaningtyas, F. D. (2018). Pengembangan Media Diorama Berbasis Audiovisual Pada Muatan Ips Kelas V. Joyful Learning Journal, 7(4). https://doi.org/10.15294/jlj.v7i4.25877.

Novianti, Putra, & Abadi. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Question Card Terhadap Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPS Siswa Kelas IV Gugus Letkol Wisnu Denpasar Tahun Ajaran 2016/2017. Mimbar PGSD Undiksha, 5(2). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v5i2.10807.

Nurhasana, P. D. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Ips Berbasis Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmu Kewarganegaraan & Sosial, 5(1). https://doi.org/10.31980/civicos.v5i1.1139.

Nurwahidah, Maryati, S., Nurlaela, W., & Cahyana. (2021). Permainan Tradisional Sebagai Sarana Mengembangkan Kemampuan Fisik Motorik Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 49–61. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.6422.

Nuzulia, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Diorama Papercraft Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas X Sma Negeri 10 Palembang. Jurnal Ilmu Kependidikan, 4(1). https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v14i1.564.

Partika, J. D., Widianto, JokoPartika, J. D., Widianto, J., & Suwarni, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran PBL Berbantuan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas III SDN Alastuwo 1 Magetan. Jurnal Pendidikan IPS, 13(1). https://doi.org/10.37630/jpi.v13i1.996, & Suwarni, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran PBL Berbantuan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas III SDN Alastuwo 1 Magetan. Jurnal Pendidikan IPS, 13(1). https://doi.org/10.37630/jpi.v13i1.996.

Prabawa, D. G. A. P., & Restami, M. P. (2020). Pengembangan Multimedia Tematik Berpendekatan Saintifik untuk Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undikhsa, 8(3), 479–491. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v8i3.28970.

Prehanto, A., Aprily, N. M., Merliana, A., & Nurhazanah, M. (2021). Video Pembelajaran Interaktif-Animatif sebagai Media Pembelajaran IPS SD Kelas Tinggi di Masa Pandemi Covid 19. Indonesian Journal of Primary Education, 5(1), 32–38. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/ijpe.v5i1.33696.

Primasari, I. F. N. D., & Zulela. (2021). Kendala Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) Secara Online Selama Masa Pandemik Covid-19 di Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(1), 64–73. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i1.16820.

Puspitasari, & Murda. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran IOC Berbantuan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar IPS. Mimbar PGSD Undiksha, 6(2). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v6i2.19470.

Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32878.

Rando, A. R., & Wali, M. (2018). Implementasi Pendidikan Nilai dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 74–82. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v1i1.2877.

Ristiyah, A. Z., Dewi, A. S., & Mubarok, M. K. (2023). Pengembangan Media Scrapbook untuk Meningkatkan Respon dan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2). https://doi.org/10.58258/jime.v9i2.5096.

Riyanti, & Nisrohah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Matchuntuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4), 440–450. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/23607.

Rozi, F., & Khomsatun, K. (2019). Rancang Bangun Game Edukasi Pengenalan Warna Untuk Pendidikan Anak Usia Dini Menggunakan Adobe Flash Berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 4(1), 12. https://doi.org/10.29100/jipi.v4i1.781.

Rusdi, A., Fitriani, A., Hamzah, A., Handayani, T., & Bujuri, D. A. (2022). Development of Diorama Media on Cultural Diversity Materials In my Country Islamic Elementary School. Al-Mudarris: Journal Of Education, 5(2). https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v5i2.695.

Safitri, D., & Munjiatun, M. (2022). Penggunaan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada PEmbelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(4). https://doi.org/10.33578/kpd.v1i4.70.

Sapitri, N., Guslinda, G., & Zufriady, Z. (2021). Pengembangan Media Diorama Untuk Pembelajaran Ips Kelas Iv Sekolah Dasar. Pratama: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6). https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8556.

Sari, P. P., Pangestika, R. R., & Khaq, M. (2023). Pengembangan Media Komik Bermuatan Kearifan Lokal dan Karakter Pada Kelas IV Subtema 3 Bangga Terhadap Daerah Tempat Tinggalku di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 136–145. https://doi.org/10.30651/else.v7i1.13834.

Sari, S. M., Ma’arij, M. Z., & Adila, D. R. (2023). The Effectiveness of Multimedia-based Learning Media on the Achievement of Health Students’ Competences: A Literature Study. KnE Medicine, 2023, 25–38–25–38. https://doi.org/10.18502/KME.V3I1.12695.

Sidyawati, L., Masruroh, R., & Siregar, I. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Dan Belajar Pendidikan Dasar (JTLEE, 4(2). https://doi.org/10.33578/jtlee.v4i2.7897.

Simamora, A. H., Sudarma, I. K., & Prabawa, D. G. A. P. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Proyek Untuk Mata Kuliah Fotografi Di Jurusan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Undiksha. Journal of Education Technology, 2(1), 51. https://doi.org/10.23887/jet.v2i1.13809.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan (M. S. Sofia Yustiyani Suryandari, S.E. (ed.); 4th ed.). Alfabeta.

Suhana, A., & Wardani, K. W. (2022). Pengembangan Media Diorama Berbasis Audiovisual untuk Meningkatkan Dimensi Bergotong Royong pada Pembelajaran IPS Materi Tindakan Heroik Mendukung Proklamasi Kemerdekaan Indonesia Kelas V Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1202.

Suryadewi, N. K. A., Wiyasa, I. K. N., & Sujana, I. W. (2020). Kontribusi Sikap Mandiri dan Hubungan Sosial Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS. MIMBAR PGSD Undiksha, 8(1), 29–39. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v8i1.24576.

Syakarofath, N. A., Sulaiman, A., & Irsyad, M. F. (2020). Kajian pro kontra penerapan sistem zonasi pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 115–130. https://doi.org/10.24832/jpnk.v5i2.1736.

Utomo, W. T., Waroka, L. A., & Sembada, A. D. (2023). Pengaruh Penggunaan Metode Multisensori dan Media Flashcard terhadap Peningkatan Kemampuan Pramembaca Anak. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 9(1), 135–140. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1195

Wahyuni, I., Slameto, S., & Setyaningtyas, E. W. (2018). Penerapan Model PBL Ber.bantuan Role Playing untuk Meningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 356–363. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i4.16152.

Wardoyo, S., Armariena, D. N., & Prasrihamni, M. (2022). Pengaruh Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas III di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Indonesia Tentang Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.31004/irje.v2i2.200.

Weranti, S. E. (2017). Pengaruh Media Diorama Tiga Dimensi Terhadap Hasil Belajar Kognitif Materi Mengenal Penggunaan Uang Pada Mapel IPS Kelas III SDN Balong Bowo. JICTE (Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komputer, 1(1). https://doi.org/10.21070/jicte.v1i1.1186.

Widodo, A. (2020). Nilai Budaya Ritual Perang Topat Sebagai Sumber Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 5(1), 1. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v5i1.6359.

Widodo, A., Indraswati, D., Sutisna, D., Nursaptini, & Anar, A. P. (2020). Pendidikan IPS Menjawab Tantangan Abad 21 : Sebuah Kritik Atas Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar dikuasai siswa dalam menghadapi abad 21 hanyalah kemampuan terhadap teknologi dan. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 186–198. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.19105/ejpis.v2i2.3868.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074.

Wulandari, Amelia Putri, Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074.

Yanti, Y., & Huda, M. (2023). Pengembangan Media Dasi (Diorama Siklus Air) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar ( Jurnal Ke-SD-An), 3(1). https://doi.org/10.33379/primed.v3i1.2406.

Downloads

Published

2024-04-27

How to Cite

Hanifah, C. S. ., & Setyasto, N. . (2024). 3D Diorama Learning Media on the History of the Independence of Indonesia to Improve Learning Outcomes in Social Studies Learning. MIMBAR PGSD Undiksha, 12(1), 47–56. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v12i1.72828