PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI MELALUI PERCOBAAN SEDERHANA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA
DOI:
https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7469Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk (1) meningkatkan aktivitas belajar IPA dengan penerapan model pembelajaran inkuiri melalui percobaan sederhana siswa kelas IV tema tempat tinggalku di SDN 18 Sesetan tahun pelajaran 2015/2016 dan (2) meningkatkan kompetensi pengetahuan IPA dengan penerapan model pembelajaran inkuiri melalui percobaan sederhana siswa kelas IV tema tempat tinggalku di SDN 18 Sesetan tahun pelajaran 2015/2016. Siswa yang dibelajarkan dengan penerapan model pembelajaran inkuiri melalui percobaan sederhana pada siswa kelas IV tema tempat tinggalku di SD Negeri 18 Sesetan. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV dengan jumlah 43 siswa. Pengumpulan data pada penelitian ini dilakukan dengan metode observasi untuk data aktivitas belajar dan metode tes untuk data kompetensi pengetahuan IPA. Data yang diperoleh dianalisis dengan metode analisis statistik deskriptif dan deskriptif kuantitaf. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terjadi peningkatan rata-rata aktivitas belajar siswa pada siklus I mencapai 62,09% kemudian meningkat menjadi 80,4% pada siklus II dan (2) peningkatan juga terjadi pada kompetensi pengetahuan IPA yang dilihat dari persentase rata-rata dan ketuntasan klasikal. Pada siklus I persentase rata-rata kompetensi pengetahuan IPA 65% dan persentase ketuntasan klasikal mencapai 40,86%. Sedangkan pada siklus II terjadi peningkatan persentase rata-rata kompetensi pengetahuan IPA menjadi 84,65% dan persentase ketuntasan klasikal menjadi 93%. Disimpulkan bahwa model pembelajaran inkuiri melalui percobaan sederhana dapat meningkatkan aktivitas belajar dan kompetensi pengetahuan IPA siswa kelas IV tema Tempat Tinggalku di SDN 18 Sesetan.Kata Kunci : inkuiri, percobaan sederhana, aktivitas, kompetensi pengetahuan IPA.
The poreuse of this research are (1) improve learning activities sains of the application inquiry learning model through experiment students in class IV in theme Tempat Tinggalku SDN 18 Sesetan academic year 2015/2016, and (2) to gain more knowledge on our study of sains of the application inquiry learning model through experiment students in class IV in theme Tempat Tinggalku SDN 18 Sesetan academic year 2015/2016. The research is a class act that is done in two cycles. The subyek were students in class IV, 43 in total. Data result of the learning activities are collected by using observation method and tes method for the sains knowledge. Data were analyzed using descriptive statistik analysis method and quantitative descriptive method. Research of the result indicate (1) the increase activities learning students average in first cycles is 62,09%, and than to gain more in second cycles is 80,04%. (2) the in crease in sains knowledge competence from the average precentage and classical completness. In first cycles the average precentage sains knowledge competence is 65% and classical clompletness precentage is 40,86%. In second cycles increase the average sains knowledge competence is 84,65%, and classical completness precentage is 93%. Based on the result of that study can be concluded, the application inquiry learning model through experiment were improve learning activities and sains knowledge competence students in class IV in theme Tempat Tinggalku SDN 18 Sesetan.
keyword : inquiry, experiment, activities, sains knowledge competence
Published
2016-07-14
How to Cite
., I. M. N. A. P., ., D. I. B. S. M. M., & ., D. N. W. S. M. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI MELALUI PERCOBAAN SEDERHANA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN KOMPETENSI PENGETAHUAN IPA. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7469
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Mimbar PGSD Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)