PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PPKN SISWA KELAS X SMA NEGERI 2 SINGARAJA TAHUN AJARAN 2016/2017
DOI:
https://doi.org/10.23887/jpku.v3i2.20787Abstrak
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh hasil belajar siswa yang belajar dengan menggunakan model pembelajaran discovery learning dalam pelajaran PPKn kelas X SMA Negeri 2 Singaraja. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain penelitian post test only control design. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa Kelas X SMA Negeri 2 Singaraja Tahun Ajaran 2016/2017 yang terdistribusi ke dalam 9 kelas. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik random sampling kelas untuk memperoleh 2 kelas sebagai sampel penelitian. Data hasil belajar PPKn siswa diperoleh menggunakan tes dengan bentuk pilihan ganda. Data dianalisis menggunakan Uji-t satu ekor (ekor kanan) pada taraf signifikan 5%. Hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa thitung= 2,342 lebih dari ttabel= 0,14580. Sehingga ditolak. Lebih lanjut didapatkan bahwa rata-rata skor hasil belajar PPKn siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran discovery learning lebih dari rata-rata skor hasil belajar PPKn siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional. Hal ini didukung oleh fakta-fakta empiris bahwa siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran discovery learning memiliki hasil belajar lebih tinggi dibandingkan dengan model pembelajaran konvensional. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa hasil belajar PPKn siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran discovery learning lebih baik daripada hasil belajar PPKn siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional.
Kata kunci: Discovery Learning, Hasil Belajar PPKn
Abstract
This study aims to determine whether the results of students learning PPKn who taught whit discovery learning met hod is better that student who taught whit cenventional learning method. This type of research is a quasi-experiment whit posttest design only control group design. The population of this study is all ninth-grade students of SMA Negeri 2 Singaraja in acedemic year 2016/2017 which is distributed into nine classes. Sampling was done by random sampling technique to get two classes as research sample. The student’s learning result were obtained using multiple-choice test. The data alalysis using t-test one tail (right tail) at 5% significant level. The result of hypothesis test show that thitung = 2,342 more that ttabel = 0,14580. Therefore, H0 is rejected. It can be concluded that the result of student learning PPKn who taught whit discovery learning method better that the results of student learning PPKn who taught whit conventional learning method.
Keywords: Discovery Learning, Result of Learning PPKn
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Authors who publish with the Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)