KORELASI ANTARA KECERDASAN LOGIS MATEMATIS DENGAN KOMPETENSI INTI PENGETAHUAN MATEMATIKA SISWA KELAS V SD GUGUS LETKOL WISNU KECAMATAN DENPASAR UTARA
DOI:
https://doi.org/10.23887/jlls.v1i2.14715Abstrak
This study aimed to determine the significant correlation between the logical mathematical intelligence with the core competency of knowledge of mathematics students of grade V SD Gugus Letkol Wisnu, North Denpasar, in the Lesson Year 2017/2018. This research is ex post facto research with correlation type. The population of this study is a class V student residing in SD Gugus Letkol Wisnu, North Denpasar Lesson Year 2017/2018 which has a population of 340 people. Determination of the sample used proportional random sampling technique with significant level 5% and obtained the number of samples from the population is 172 people. The data were obtained through results of the essay test of the logical mathematical intellegence and the document recording of the core competency of knowledge of mathematics student. As the test is a normality test data distribution. After all prerequisite tests are met, the statistical analysis used in this next study is hypothesis test using product moment correlation analysis. Based on result of analysis then = 0,472. At the significant levelof 5% with n = 172, then obtained = 0.148. Because >= 0.472> 0.148 it can be interpreted that H₀which reads there is not significant correlation betweenthe logical mathematical intelligence with the core competency of knowledge of mathematics students of grade V SD Gugus Letkol Wisnu, North Denpasar, in the Lesson Year 2017/2018 is rejected and accepted. So it can be concluded that there is a significant correlation between the logical mathematical intelligence with the core competency of knowledge of mathematics students of grade V SD Gugus Letkol Wisnu, North Denpasar, in the Lesson Year 2017/2018, with a positive correlation direction, meaning the higher logical mathematical intelligence then the higher the core competency of knowledge of mathematics students.Referensi
Agung, A.A. Gede. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Agung, A.A. Gede. 2013. Evaluasi Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Agung, A.A. Gede. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Agung, A.A. Gede. 2016. Statistika Dasar untuk Pendidikan Edisi Pertama Cetakan Pertama. Yogyakarta: Deepublish.
Amirono dan Daryanto. 2016. Evaluasi dan Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2015. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Armstrong, Thomas. 2013. Kecerdasan Multipel di Dalam Kelas Edisi Ketiga. Jakarta. Indeks
BSNP. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 Tanggal 23 Mei 2006 Standar Isi. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional
Dantes. 2017. Desain Eksperimen dan Analisis Data. Depok: PT Rajagrafindo Persada
Darmadi, Hamid. 2011. Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial. Bandung: Alfabeta.
Emzir. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Jayantika, I. G. A. N. Trisna. 2013. “Kontribusi Bakat Numerik ,KecerdasanSpasial, dan Kecerdasan Logis Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SD Negeri di Kabupaten Buleleng”, Volume 2, Nomor1.http://pasca.undiksha.ac.id/ejournal/index.php/JPM/article/view/81/732
Kamus Besar Bahasa Indonesia daring, dilihat 19 Januari 2018. http://kbbi.kemendikbud.go.id/entri/dokumen/>.
Karso, dkk. 2014. Pendidikan Matematika 1. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Kata Pena.
Kosasih, E. 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Penerbit Yrama Widya.
Koyan, I Wayan. 2012. Statistik Teknik Analisis Data Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Lestari, Karunia Eka dan Yudhanegara, Mokhammad Ridwan. 2017 Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Musfiqon, H.M. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Netra, I.B. 1974. Statistik Inferensial. Surabaya: Usaha Nasional.
Permendikbud. Nomor 24 Tahun 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran. Pada kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah .Jakarta: Kementerian
Pendidikan dan Kebudayaan.
PP. Nomor 32 Tahun 2013. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Presiden Republik Indonesia
Satyawati, Ni Nyoman Sri Budi. 2011. “Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing Berbasis LKS Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematis Pada Siswa Kelas X SMA N 1 Bangli”, Volume 2, Nomor 2http://pasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/JPM/article/view/981/732
Setyosari, Punaji. 2015. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan Edisi Keempat. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Siregar, Syofian. 2015. Statistika Terapan untuk Perguruan Tinggi Edisi Pertama.
Cetakan Pertama.Jakarta: Prenada Media Group.
Sudijono, Anas. 2005. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Grafindo Persada.
Sukada, dkk. 2013. “Kontribusi Minat Belajar, Motivasi Berprestasi, dan Kecerdasan Logis Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 1 Kintamani”, Volume 4. http://pasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/jurnal_ap/article/view/697
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2013. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2016. Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sukardi. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sukardi. 2015. Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Oprasionalnya. Jakarta: PT Bumi Aksara
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group
Undang-Undang Republik Indonesia no. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, 1990. Jakarta: PT Arnas Duta Jaya.
Wiyani. 2013. Desain Pembelajaran Pendidikan Tata Rancang Pembelajaran Menuju Pencapaian Kompetensi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Yusuf, A. Muri. 2015. Asesmen dan Evaluasi Pendidikan Pilar Penyedia Informasidan Kegiatan Pengendalian Mutu Pendidikan. Jakarta: Kecana.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Authors who publish with the Journal for Lesson and Learning Studies agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)