Penerapan Model Pembelajaran ATI (Aptitude Treatment Interaction) untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPA

Ni Putu Suastini

Abstract


The purpose of this study was to determine the improvement of science learning participation of fourth grade students of SD N 3 Sibang Kaja in the first semester of the academic year 2016/2017 after the implementation of the ATI learning model (Aptitude Treatment Interaction). The type of this research was classroom action research (CAR). The research subjects were 20 students of the fourth grade students. The learning participation data was collected by observation sheet. The data obtained were analyzed using descriptive statistical analysis. Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the application of the Aptitude Treatment Interaction (ATI) learning model can increase the students’ learning participation in science. This can be seen from the improvement of the average score. In the first cycle the average score of the students was 15.35 and it was become 21.30 in the second cycle. The classical completeness of students also increased from 55% in the first cycle to 95% in the second cycle.

Full Text:

PDF

References


Agung, A. A. G. 2005. Metodologi Penelitian Pendidikan: Suatu Pengantar. Singaraja: IKIP Negeri Singaraja.

Agung, A. A. G. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja: Undiksha.

Agustini. D, I W. Subagia, dan I N. Suardana. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Terhadap Penguasaan Materi Dan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di MTS. Negeri Patas”. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Volume 3.

Artini, Eka. 2013. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Berbasis Proyek Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus IV Kerobokan Kelod Tahun Ajaran 2013/2014”. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Erniati, U, W., & Nurjannah. (2014). Perbandingan Hasil Belajar Fisika Antara Model pembelajaran Aptitude Treatment Interaction (ATI) Dengan Model Pembelajaran Student Teams Achievment Division(Stad) Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Ampana Kota. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako (JPFT). Vol. 2, No.1.

Mayasari, Asputri dan Kusrini. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Aptitude Treatment Interaction Pada Siswa Kelas VIII-F Smp Negeri 6 Madiun Dalam Materi Faktorisasi Aljabar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Vol. 3, No. 1.

Nurdin, S.2005. Model Pembelajaran yang Memperhatikan Keragaman Individu dalam Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK). Jakarata: Quantum Teaching.

Putra, A. N., Renda, N. T., & H, S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran ATI (Aptitude Treatment Interaction) Berbantuan Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar IPA. Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD. Vol. 2 No. 1.

Saregar, Antomi, Rahma Diani, dan Ridho Kholid. 2017. Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran ATI (Aptitude Treatment Interaction) Dan Model Pembelajaran TAI (Team Assisted Individualy): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan. Vol. 3, No. 1.

Setiawan, Putu Zulvi dan Efendi Napitupulu. 2014. Aplikasi Media Pembelajaran Flipchart Untuk Meningkatkan Penguasaan Materi Pertumbuhan Dan Perkembangan Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol 7, No. 2.

Suwandi, Y. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPA Tentang Ekosistem Melalui Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kabupaten Tana Tidung. Jurnal Pendidikan Dasar Volume 6 Edisis 1 Mei 2015, 93 - 102.

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Surabaya: Prenada Media Group.

Wardani, N. C., Suwatra, I. W., & Wirya, N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VII Tahun Ajaran 2014/2015 Di SMP Negeri 1 Banjar. Jurnal Edutech, Vol. 2 No. 1.

Windari, Dian. 2011. Penerapan Model Pembelajarn Aptitude Treatment Interaction (ATI) Berbantuan Hand Out untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X3 SMA Negeri 4 Singaraja. Skripsi (tidak diterbitkan). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jear.v2i3.16259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educatioan Action Research indexed by:

  Crossref JPI     JPI Undiksha OneSearch




Creative Commons License

Journal of Educatioan Action Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.