Investigating Reading Comprehension Difficulties Encountered by Students of Grade VIII SMP Negeri 4 Seririt in Academic Year 2016/2017

Authors

  • Ni Made Ari Widyantari .
  • Dra. Luh Putu Artini, MA., Ph.D. .
  • I Putu Indra Kusuma, S.Pd., M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.10870

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kesulitan-kesulitan dalam membaca yang dihadapi oleh siswa kelas VIII di SMP Negeri 4 Seririt pada tahun ajaran 2016/2017. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan metode campuran. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris siswa kelas VIII dan siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Seririt. Data penelitian dikumpulkan dengan menggunakan lembar observasi, pedoman wawancara, tes pemahaman membaca, dan kuesioner. Data kuantitatif dihitung dan dianalisis dengan menggunakan persentase dan kemudian dijelaskan secara kualitatif. Data kualitatif ditranskrip dan dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengetahuan kosakata yang tidak memadai adalah masalah utama yang dihadapi siswa dalam pemahaman bacaan. Masalah utama kedua adalah ketidakmampuan memahami isi subjek. Susunan kalimat dan struktur kalimat yang terlalu yang terlalu kompleks, kalimat yang terlalu panjang, dan pengetahuan latar belakang yang tidak memadai juga dianggap penting oleh siswa dalam mempengaruhi kemampuan membaca mereka. Data dari observasi dan wawancara menunjukkan bahwa masalah siswa dalam membaca adalah rendahnya kemampuan dan prestasi membaca dan kurangnya minat atau motivasi membaca bahasa Inggris. Ditemukan pula adanya perbedaan persepsi siswa tentang masalah mereka dalam membaca dengan kemampuan membaca mereka yang sesungguhnya. Persentase perbedaan tertinggi adalah pada ‘pengetahuan latar belakang’, sedangkan persentase perbedaan terendah ada pada ‘kosa kata’.
Kata Kunci : membaca, pemahaman membaca, kesulitan dalam membaca

This study aimed at describing the reading comprehension difficulties encountered by the eighth grade students at SMP Negeri 4 Seririt in academic year 2016/2017. This present study was a descriptive study with mixed methods approach. The subjects of this study were an English teacher of eighth grade students and eighth grade students of SMP Negeri 4 Seririt. The data of the study were collected by using observation sheet, interview guide, reading comprehension test, and questionnaire. The quantitative data were calculated and analyzed by using percentage and then those were described qualitatively. The qualitative data were transcribed and analyzed descriptively. The results of the study show that inadequate vocabulary knowledge was the major problems faced by students in reading comprehension. The second major problem was about the inability in understanding the subject content. Too complicated syntax and formal structure, the unusual sentence length, and inadequate background knowledge were also considered important by the students in affecting their reading comprehension difficulties. The data from observation and interview reveals that students’ problems in reading were the low performance and achievement in reading and the lack of interest or motivation to read English. It was also found that there were discrepancies between students’ perception about their reading problems and their real ability in reading. The highest discrepancy percentage was on ‘background knowledge’, yet the lowest discrepancy percentage was on ‘vocabulary’.
keyword : reading, reading comprehension, reading comprehension difficulties

Published

2017-07-19

Issue

Section

Articles