The Relationship between Parental Involvement and Students’ English Achievement at 8th grade students in SMP Negeri 1 Singaraja in Academic Year 2017

Authors

  • Gede Agus Artasthana .
  • Prof. Dr. Anak Agung Istri Ngr. Marhaeni .
  • I Putu Indra Kusuma, S.Pd., M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.12131

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi signifikansi hubungan antara keterlibatan orang tua dan prestasi bahasa inggris dari siswa kelas 8 di SMP Negeri 1 Singaraja. Desain penelitian yang di gunakan adalah korelasi sederhana yang melibatkan 58 orang siswa dan orang tua mereka sebagai sample penelitian. Materi untuk kuesioner diadopsi dari jurnal artikel karya Shute et al. (2011) yang digunakan untuk mengumpulkan data mengenai keterlibatan orang tua di rumah, sedangkan data mengenai prestasi bahasa Inggrisnya didapatkan dengan melihat nilai rapor siswa. Investigasi hubungan antara keterlibatan orang tua di rumah dan prestasi bahasa Inggris siswa dilakukan dengan menggunakan korelasi Pearson Product Moment. Hasil penelitian menunjukan adanya hubungan yang positif dan signifikan diantara keterlibatan orang tua dan prestasi bahasa Inggris siswa, dengan nilai Pearson Correlation = 0.440 > 0.05.
Kata Kunci : keterlibatan orang tua, prestasi, prestasi bahasa Inggris

The purpose of this study is to investigate the significant relationship between parental involvement and students’ English achievement of 8th grade students in SMP Negeri 1 Singaraja. The design of this study is simple correlation involving 58 students and their parents as the sample. The material of the questionnaire was adopted from Shute et al.(2011) and was used to collect the data of the home – based parental involvement, while the data of the English achievement was collected from school principal. Pearson Product Moment Correlation was used to investigate the correlation between parental involvement and students’ English achievement. The result shows that parental involvement and students’ English achievement have a positive and significant correlation, with the Pearson Correlation value = 0.440 > 0.05.
keyword : parental involvement, achievement, English achievement

Published

2017-10-25

Issue

Section

Articles