THE EFFECT OF NUMBERED HEADS TOGETHER TECHNIQUE ON THE TENTH GRADE STUDENTS' READING COMPREHENSION AT SMA N 2 SINGARJA IN ACADEMIC YEAR 2018/2019

Authors

  • I Gusti Ayu Mirawati .
  • Putu Eka Dambayana S., S.Pd., M.Pd. .
  • Gede Mahendrayana, S.Pd., M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.18854

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki pengaruh dari teknik Numbered Heads Together pada pemahaman membaca siswa kelas sepuluh di SMA N 2 Singaraja pada tahun ajaran 2018/2019. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen yang menggunakan pola Post-test Only Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X Program Matematika dan IPA. Cluster random sampling digunakan dalam menentukan sampel penelitian ini. Sampel dalam penelitian ini adalah X MIPA 1 yang ditetapkan sebagai kelompok eksperimen yang diajarkan dengan menggunakan teknik Numbered Heads Together dan X MIPA 2 yang ditetapkan sebagai kelompok kontrol yang diajarkan dengan menggunakan teknik konvensional. Data dikumpulkan dengan melakukan posttest dan dianalisis secara statistik dengan menggunakan analisis deskriptif dan analisis inferensial. Analisis statistik deskriptif menunjukkan bahwa kelompok eksperimen mencapai skor rata-rata yang lebih tinggi daripada kelompok kontrol di mana kelompok eksperimen mencapai 84,11 dan kelompok kontrol mencapai 79,58. Selanjutnya, analisis statistik inferensial menunjukkan hasil pengujian hipotesis menemukan nilai t hitung (tobs) lebih tinggi dari nilai t tabel (tcv) di mana t hitung (tobs) adalah 3,383 dan nilai t table (tcv) adalah 1.996. Ini menunjukkan bahwa hipotesis null (Ho) dalam penelitian ini ditolak. Itu menegaskan bahwa ada efek signifikan dari teknik Numbered Heads Together (NHT) pada pemahaman membaca siswa kelas sepuluh di SMA N 2 Singaraja pada tahun ajaran 2018/2019.
Kata Kunci : Numbered Heads Together (NHT), pemahaman membaca, siswa kelas X, teknik

This study aimed at investigating the effect of Numbered Heads Together Technique on reading comprehension of tenth grade students in SMA N 2 Singaraja in academic year 2018/2019. This study was experimental research which used Post-test Only Control Group Design. The population in this research was tenth grade students in Mathematics and Science Program. Cluster random sampling was used in determining the sample of this study. The sample in this study were X MIPA 1 assigned as experimental group taught by using Numbered Heads Together Technique and X MIPA 2 assigned as control group taught by using conventional technique. The data were collected by conducting posttest and analyzed statistically by using descriptive analysis and inferential analysis. The descriptive statistical analysis showed that the experimental group achieved higher mean score than the control group where the experimental group achieved 84.11 and the control group achieved 79.58. Furthermore, the inferential statistical analysis showed the result of the hypothesis testing found the value of t-observe (tobs) was higher than the t-critical value (tcv) where the t-observe (tobs) was 3.383 and the t-critical value was 1.996. It indicates that the null hypothesis (Ho) in this study was rejected. It confirmed that there was a significant effect of Numbered Heads Together (NHT) technique on reading comprehension of tenth grade students in SMA N 2 Singaraja in academic year 2018/2019.
keyword : Numbered Heads Together (NHT), reading comprehension, technique, tenth grade students

Published

2019-07-22

Issue

Section

Articles