Developing Storyjumper-Based Digital Media to Teach English for Sixth Grades in SDN 3 Banjar Jawa

Authors

  • LUH DEVI FEBRIANTI .
  • Prof. Dr. Putu Kerti Nitiasih, M.A. .
  • Luh Diah Surya Adnyani, S.Pd., M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.18859

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media digital berbasis Storyjumper untuk mengajar bahasa Inggris. Subjek penelitian ini adalah 31 siswa kelas VI di SDN 3 Banjar Jawa, Singaraja. Penelitian ini adalah penelitian desain dan pengembangan dan menggunakan model ADDIE yang diusulkan oleh Romiszowski (1996). Ada lima prosedur yang digunakan yaitu Menganalisis, Merancang, Mengembangkan, Menerapkan, dan Mengevaluasi. Ada beberapa instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini seperti angket siswa, analisis silabus, panduan wawancara guru, rubrik penilaian ahli, dan lembar observasi. Di akhir penelitian akan ada produk prototipe bernama digital storybook sebagai media digital dalam bentuk video. Hasil dari penelitian ini adalah buku cerita digital yang dikembangkan berdasarkan analisis silabus dan kebutuhan siswa. Media ni dikembangkan berdasarkan empat topik yaitu; makanan dan minuman, tempat umum, transportasi, olah raga dan hobi. Berdasarkan hasil rubrik penilaian ahli, produk dikategorikan sebagai media yang “excellent”. Dengan demikian, produk ini layak digunakan untuk belajar bahasa Inggris untuk siswa kelas enam.
Kata Kunci : media digital, Storyjumper, pelajar usia dini.

This research aimed to develop Storyjumper-Based digital media to teach English. The subject of this research was 31 students of sixth grade students in SDN 3 Banjar Jawa, Singaraja. This reseacrh was design and development research nd used ADDIE model proposed by Romiszowski (1996). There were five procedures used namely Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. In collecting the data, some instruments were used to conduct this research. There were students’ questionnaire, syllabus analysis, teacher’s interview guide, expert judgment rubrics, and observation sheet. In the end of this research, there was a prototype product named digital storybook as digital media in form of video. The result of this research is digital storybook that is developed based on syllabus analysis and the students’ needs. It is developed based on four topics namely; food and beverages, public places, transportation, sports and hobbies. Based on the result of expert judgment rubrics, it is found that products are categorized as excellent media. Thus, this product is proper to use for learning English for sixth grade students.
keyword : digital media, Storyjumper, young learners.

Published

2019-07-22

Issue

Section

Articles