DEVELOPING CAMTASIA-BASED TEACHING MEDIA TO ENRICH KINDERGARTEN STUDENTS’ VOCABULARY

Authors

  • Putu Nita Handayani .
  • Luh Diah Surya Adnyani, S.Pd., M.Pd. .
  • Ni Putu Astiti Pratiwi, S.Pd., M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v5i2.18862

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk (1) menghasilkan media pembelajaran melalui aplikasi camtasia dalam bentuk video pembelajaran (2) menganalisis kelayakan produk guna memperkaya kosakata pelajar di Taman Kanak-Kanak. Subjek penelitian ini yakni para siswa dan guru di TK Lab. Undiksha, Singaraja. Jenis penelitian ini adalah penelitian desain dan pengembangan (DDR) dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation), yang pengimplementasiannya terbatas pada tahap uji coba produk dan hanya menggunakan evaluasi formatif. Instrument yang digunakan pada penelitian ini yakni interview awal dan interview akhir, silabus analisis, rubrik validitas instrument, rubrik penilaian ahli, serta lembar observasi. Analisis data dilakukan dengan kualitatif serta kualitatif teknik. Media pembelajaran yang dikembangkan yakni enam topic atau tema pada semester dua. Hasil dari penilitian ini adalah media pengajaran berbasis camtasia dalam bentuk video pembelajaran. Kualitas produk dari evaluasi ahli menunjukan bahwa skor yang didapatkan dari ahli media yakni 38 yang dikategorikan sebagai “excellent” kualitas media. Skor yang diperoleh dari ahli materi 1 terhadap produk yakni 39.8 yang dikategorikan sebagai kualitas media yang “excellent”. Terlebihlagi, skor yang diperoleh dari ahli materi 2 yakni 38.3 yang juga dikategorikan sebagai media yang berkualitas “excellent”. Dengan demikian, media pembelajaran berbasis camtasia layak digunakan sebagai media pembelajaran.
Kata Kunci : camtasia, media pembelajaran, pelajar anak usia dini

This research is intended to (1) produce a suitable teaching media through camtasia in the form of learning video (2) analyze the eligibility of the products to enrich the kindergarten students’ vocabulary. The subject of this research were the students and the teachers in TK Lab. Undiksha, Singaraja. This Design and Development Research (DDR) used ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation), which the implementation limited to the tryout of the product and used formative evaluation only. The instruments used in this study were preliminary interview and post interview, syllabus analysis, instruments validity rubrics, expert judgment rubrics and observation sheet. The data were analyzed both qualitatively and quantitatively. The learning media that developed were six topics/theme in the second semester. The result of this present research are camtasia-based teaching media in the form of learning video. The quality of the media form the experts’ evaluation reveals that the average score from the media expert is 38 which categorize as an excellent media quality. Then the score from the material expert 1 is 39.8 that categorize as an excellent media quality. Moreover, the score from the material expert 2 is 38.3 which also categorize as an excellent media quality. Therefore, this research conclude that the camtasia-based teaching media in the form of learning videos is worthy to be used as teaching media for the young learners.
keyword : camtasia, teaching media, young learners

Published

2019-07-22

Issue

Section

Articles