A COMPARATIVE STUDY OF NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) AND THINK PAIR SHARE (TPS) IN THE STUDENTS’ READING COMPREHENSION AT THE ELEVENTH GRADE OF SMA NEGERI 1 KUBU IN ACADEMIC YEAR 2013/2014

Authors

  • I Gede Okta Santikacahya .
  • Prof. Dr. Ni Nyoman Padmadewi,MA .
  • I Nyoman Pasek Hadi Saputra, S.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.3687

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental yang bertujuan untuk menemukan apakah ada perbedaan yang signifikan dalam kemampuan membaca siswa antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan NHT dan TPS. Penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui respon siswa terhadap teknik NHT dan TPS. Populasi penelitian ini adalah siswa di kelas XI SMA Negeri 1 Kubu di tahun akademik 2013/2014. Teknik Cluster Random Sampling digunakan untuk memilih sampel di mana kelas XI IPA 1 diajarkan dengan teknik TPS dan kelas XI IPA 3 diajarkan dengan teknik NHT. Desain penelitian yang digunakan adalah Randomized Posttest-Only Two Group Design. Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahwa nilai rata-rata kelompok NHT adalah 78,23 dan nilai rata-rata kelompok TPS adalah 75,19. Ini berarti bahwa nilai rata-rata kelompok NHT lebih tinggi dari nilai rata-rata kelompok TPS. Kemudian, analisis inferensial yang menggunakan t-test menunjukkan to adalah 2,418. Ini melebihi tcv yang mencapai 2,00 (taraf signifikansi 5%). Hal ini menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara pemahaman membaca siswa antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan NHT dan TPS. Selain itu, dari kuesioner yang diberikan kepada siswa menunjukkan bahwa 20 (66,7%) siswa memberikan respon yang sangat positif, dan 10 (33,3%) siswa memberikan respon positif terhadap teknik NHT. Sementara itu, 4 (12,5%) siswa memberikan respon yang sangat positif, 19 (59,4%) siswa memberikan respon positif, dan 9 (28,1%) siswa memberikan respon biasa saja terhadap teknik TPS.
Kata Kunci : Kemampuan membaca, teknik NHT dan teknik TPS.

This study was an experimental study which aimed at finding whether there was any significant difference in students’ reading comprehension between the students who were taught by using NHT and TPS. This study also aimed at knowing the students response toward NHT and TPS techniques. The population of this study was students at the eleventh grade of SMA Negeri 1 Kubu in academic year 2013/2014. Cluster Random Sampling technique was administered to select sample in which class XI IPA 1 treated by TPS technique and class XI IPA 3 treated by NHT technique. The research design used was Randomized Posttest-Only Two Group Design. The result of descriptive analysis showed that the mean score of NHT group was 78.23 and then the mean score of TPS group was 75.19. It means that the mean score of NHT group was higher than the mean score of TPS group. Then, the inferential analysis which used t-test showed that to was 2.418. It exceeded the tcv which was 2.00 (significance level 5%). It indicated that there was a significant difference among the students’ reading comprehension between students taught by using NHT and TPS. In addition, the questionnaire that given to the students showed that 20 (66.7%) students gave very positive response, and 10 (33.3%) students gave positive response toward NHT technique. Meanwhile, 4 (12.5%) students gave very positive response, 19 (59.4%) students gave positive response, and 9 (28.1%) students gave moderate response toward TPS technique.
keyword : Reading Comprehension, NHT technique and TPS technique

Published

2014-08-02

Issue

Section

Articles