AN ANALYSIS OF STUDENTS’ ATTITUDE TOWARD FEEDBACK STRATEGIES USED BY THE LECTURER IN WRITING I CLASS IN THE ACADEMIC YEAR OF 2013/2014

Authors

  • Anak Agung Gede Bawa Mehendra .
  • Prof. Dr. Anak Agung Istri Ngr. Marha .
  • Ni LP. Eka Sulistia Dewi, S.Pd. M.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.3690

Abstract

Penelitian deskriptif kualitatif ini bertujuan untuk mengetahui ( 1 ) jenis-jenis strategi umpan balik yang diberikan pada tulisan siswa di kelas Writing I tahun akademik 2013/2014, dan ( 2 ) sikap siswa terhadap strategi umpan balik yang diberikan pada tulisan siswa di kelas Writing I tahun akademik 2013/2014. Subjek dari penelitian ini adalah siswa Jurusan Pendidikan bahasa Inggris di kelas 2D dan 2H yang mengambil mata kuliah Writing I tahun akademik 2013/2014 yang berjumlah 56 siswa. Objek dari penelitian ini adalah sikap siswa terhadap strategi umpan balik yang digunakan oleh dosen di kelas Writing I. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, angket/kuesioner, wawancara, dan data yang yang sudah dikumpulkan dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) jenis-jenis strategi umpan balik yang digunakan di kelas Writing I adalah Conferencing and Teacher’s Comment; (2) siswa menunjukkan sikap positif terhadap strategi umpan balik di kelas Writing I. Ini dibuktikan dengan tingginya skor skiap siswa terhadap strategi umpan balik.
Kata Kunci : sikap, strategi umpan balik, menulis

This Descriptive Qualitative research aims to find out (1) the kinds of feedback strategy given on the students’ writing in Writing I Class in the academic year of 2013/2014, and (2) the students’ attitude towards the feedback strategy given on students’ writing in Writing I Class in the academic year of 2013/2014. The subject of this study were the students of English Education Department in class 2D and 2H who study Writing I in academic year 2013/2014 which are 56 students in total. The object of this research was the students’ attitudes toward the feedback strategies used by the Lecturer in Writing I class. The data collection methods used in this study were observation, questionnaires, interview, and the data collected were analyzed quantitatively and qualitatively. The results showed that, (1) the kinds of feedback strategies which were used in Writing I class were conferencing and teacher’s comment; (2) the students showed positive attitudes toward the feedback strategies in Writing I class. It was proven from the high score of students’ attitude toward the feedback strategy.
keyword : attitude, feedback strategy, writing

Published

2014-08-02

Issue

Section

Articles