A COMPARATIVE STUDY ON THE EFFECT OF JIGSAW AND STAD OF THE STUDENTS’ READING COMPREHENSION AT THE TENTH GRADE OF SMA NEGERI 2 BANJAR IN THE ACADEMIC YEAR 2013/2014

Authors

  • Irene Puspita Sari .
  • Drs.Gede Batan,MA .
  • Ni Wayan Surya Mahayanti, S.Pd, M.Pd .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.4404

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki perbedaan antara prestasi pemahaman membaca siswa yang diajarkan dengan menggunakan Jigsaw dan diajarkan dengan menggunakan STAD. Populasi penelitian ini adalah siswa di kelas X SMA Negeri 2 Banjar pada tahun akademik 2013/2014. Enam puluh dua siswa terpilih menjadi sampel melalui Cluster Random Sampling di mana siswa kelas X 1 ditetapkan sebagai eksperimen kelompok-X diperlakukan dengan teknik Jigsaw dan siswa di kelas X 2 ditetapkan sebagai eksperimen berbeda. Rerata prestasi siswa dalam pemahaman membaca yang diajarkan dengan menggunakan Jigsaw adalah 78.71 dan rata-rata siswa dalam pemahaman membaca yang diajarkan dengan menggunakan STAD adalah 77.74.kelompok-Y diperlakukan dengan teknik STAD. Penelitian ini mempergunakan desain post test saja. Sebagai hasilnya, nilai probabilitas atau Sig. (2-tailed) adalah 0.682. Ini berarti bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan dalam prestasi pemahaman membaca antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan Jigsaw dan yang diajarkan dengan menggunakan STAD. Namun, nilai rata-rata dari masing-masing kelompok.
Kata Kunci : Teknik Jigsaw, Teknik STAD dan Pemahaman Membaca

This study aimed at investigating the different between students’ reading comprehension achievement taught by using Jigsaw and taught by using STAD. The population of this study was students at the tenth grade of SMA Negeri 2 Banjar in academic year 2013/2014. Sixty two students were selected to be the sample through Cluster Random Sampling in which students in class X 1 were assigned as the experimental group-X treated by Jigsaw technique and those at class X 2 were assigned as the experimental group-Y treated by STAD technique. This research applied post test only design. As the result, probability value or Sig. (2-tailed) was 0.682. It means that there was no significant difference in reading comprehension achievement between the students taught by using Jigsaw and those taught by using STAD. However, the mean score of each group is different. The mean of the students’ reading comprehension achievement taught by using Jigsaw was 78.71 and the mean of the students’ reading comprehension achievement taught by using STAD was 77.74.
keyword : Jigsaw Technique, STAD technique and Reading Comprehension

Published

2014-11-07

Issue

Section

Articles