A Study of Code Switching Used by English Teacher as Communication Strategy in Teaching English as a Foreign Language at SMK N 2 Seririt in Academic Year 2014/2015
DOI:
https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.4770Abstract
Penelitian ini ditujukan untuk menganalisis tipe dari alih kode bahasa, fungsi alih kode bahasa, dan alasan penggunaan alih kode bahasa yang digunakan oleh guru bahasa Inggris sebagai strategy komunikasi untuk mengajar Bahasa Inggris sebagai bahasa asing pada kelas sepuluh di SMK N 2 Seririt pada tahun ajaran 2014/2015. Penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Subjek dari penelitian ini adalah seorang guru laki-laki. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah perekam MP3, catatan, dan panduan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada tiga tipe alih kode bahasa yang digunakan oleh guru bahasa Inggris. Mereka adalah intra-sentential alih kode bahasa (61%), inter-sentential alih kode bahasa (34%), dan inter-personal alih kode bahasa (5%). Ada tujuh fungsi alih kode bahasa yang digunakan oleh guru bahasa Inggris; fungsi pengaturan (4%), fungsi penekanan (18%), fungsi perhatian (6%), fungsi kebutuhan bahasa (32%), fungsi klarifikasi(34%), fungsi hiburan (3%), fungsi perintah (3%). Alasan penggunaan alih kode bahasa adalah untuk membicarakan suatu topik, menegaskan sesuatu, menyisipkan, pengulangan sebagai klarifikasi, maksud untuk menjelaskan isi pembicaraan pada pendengar, menyiapkan siswa untuk bekerja di kehidupan nyata, meningkatkan motivasi belajar bahasa Inggris, membantu siswa menangkap informasi yang diberikan guru, menciptakan atmosfir belajar yang menyenangkan, memberikan perintah atau instruksi. Kata Kunci : Alih Kode Bahasa, Guru Bahasa Inggris, Strategi Komunikasi, Bahasa Inggris sebagai Bahasa AsingKata Kunci : Kata Kunci : Alih Kode Bahasa, Guru Bahasa Inggris, Strategi Komunikasi, Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing
This study aimed at analyzing the types of code switching, the functions of code switching, and the reasons of using code switching by English teacher as a Communication Strategy to teach English as a Foreign Language in grade ten at SMK N 2 Seririt in academic year 2014/2015.This study is a descriptive qualitative research. The subject of this study is a male teacher. The instruments used in this study are MP3 recorder, a field note, and an interview guide. The results of this study show that there are three types of code switching used by the English teacher. They are intra-sentential code switching (61%), inter sentential code switching (34%), and inter-personal code switching (5%). There are seven functions of code switching used by the English teacher; regulatory function (4%), emphasis function (18%), attention function (6%), lexicalization function (32%), clarification function (34%), sociolinguistic play function (3%), instruction function (3%). The reasons of using code switching are talking about particular topic, being emphatic about something, interjection, repetition used for clarification, intention of the speech content for the interlocutor, preparing students to work in real life, increasing motivation in learning English, helping students to catch the information given by the teacher, creating a fun learning atmosphere, and giving command or instruction.
keyword : Key Words : Code Switching, English Teacher, Communication Strategy, English as a Foreign Language
Published
2015-03-06
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with the Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Undiksha agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)