THE USE OF COLORED COMIC STRIPS TECHNIQUE TO IMPROVE STUDENTS’ COMPETENCY IN WRITING A NARRATIVE PARAGRAPH IN CLASS VIII A OF SMPN 1 SUSUT IN ACADEMIC YEAR 2013/2014

Authors

  • Dewa Made Agustawan .
  • Prof. Dr. Putu Kerti Nitiasih, MA .
  • Putu Eka Dambayana S., S.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.4798

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penggunaan Teknik Komik Berwarna dapat meningkatkan kompetensi siswa dalam menulis paragraf narasi di kelas VIII A SMP N 1 Susut pada tahun akademik 2013/2014. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas VIII A SMP N 1 Susut pada semester kedua di tahun akademik 2013/2014. Jumlah subjek adalah 32 siswa, terdiri dari 13 laki-laki dan 19 siswa perempuan. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat langkah yaitu: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Ada dua jenis data kuantitatif dan kualitatif yang dikumpulkan dalam penelitian ini. Data kuantitatif adalah data numerik yang diperoleh dari hasil pre-test, post-test 1, dan post-test 2. Hasil penelitian ini dipresentasikan oleh skor yang diperoleh oleh siswa di setiap langkah. Data kualitatif adalah data deskriptif yang diambil dari peneliti buku harian di setiap sesi dalam setiap siklus dan kuesioner. Data dianalisis secara deskriptif. Berdasarkan temuan penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa Teknik Komik Berwarna dapat digunakan untuk meningkatkan kompetensi siswa terutama dalam menulis paragraf narasi.
Kata Kunci : Menulis, Paragraf Narasi, Teknik Komik Berwarna

This study aimed at finding out whether the use of Colored Comic Strips Technique can improve students’ competency in writing a narrative paragraph of class VIII A of SMP N 1 Susut in academic year 2013/2014. The subjects of this study were the students of class VIII A of SMP N 1 Susut on the second semester in academic year 2013/2014. The total number of the subject was 32 students, consisting of 13 male and 19 females students. This study was conducted in two cycles. Each cycle consisted of four steps namely: planning, action, observation, and reflection. There were two kinds of data, quantitative and qualitative data gathered in this study. The quantitative data were the numerical data gained from the result of pre-test, post-test 1, and post-test 2. The results of this study were presented by the scores gained by the students in each step. The qualitative data were descriptive data taken from the researchers’ diary in every session in each cycle and the questionnaire. The data were analyzed descriptively. Based on the findings of this study, it can be concluded that Colored Comic Strips Technique can improve the students’ competency especially in writing a narrative paragraph.
keyword : Writing, Narrative Paragraph, Colored Comic Strips Technique

Published

2015-03-09

Issue

Section

Articles