Improving The Students' Competence In Reading Comprehension Using Numbered Heads Together Strategy at Class VIII B of SMP N 5 Amlapura In The Academic Year of 2014/2015

Authors

  • Nyoman Gana Suputra .
  • Prof. Dr. Putu Kerti Nitiasih, MA .
  • Kadek Sonia Piscayanti, S.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.5060

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam pemahaman membaca di kelas VIII B SMP N 5 Amlapura pada tahun ajaran 2014/2015. Subjek dari penelitian ini adalah 25 siswa: 12 laki-laki dan 13 perempuan. Nilai ketuntasan ditentukan oleh sekolah yang harus dicapai oleh siswa adalah ≥68. Berdasarkan guru bahasa Inggris yang mengajar kelas ini, kemampuan siswa dalam keterampilan membaca yang buruk dan harus ditingkatkan. Hal ini dibuktikan dengan hasil pengamatan awal di mana lebih dari 48% dari siswa mendapatkan skor <68. Menemukan masalah siswa dalam pemahaman membaca peneliti memutuskan untuk menerapkan strategi Numbered Heads Together (NHT). Penelitian ini terdiri dari dua siklus. Setiap siklus disediakan dengan tiga pembahasan untuk menerapkan strategi ini. Sebagaimana dinyatakan dalam indikator pencapaian, strategi ini berhasil meningkatkan kemampuan siswa jika 75% dari seluruh siswa mendapatkan skor ≥68. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Penelitian ini dirancang dalam bentuk penelitian berbasis tindakan. Setiap siklus terdiri dari tiga pembahasan; dua pembahasan untuk tindakan dan satu pembahasan untuk menjawab soal. Setiap siklus meliputi perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan dengan menggunakan tes, buku harian, dan kuesioner. Dalam pengamatan awal nilai rata-rata siswa adalah 12 siswa (48%) dan pada siklus 1 siswa yang mendapatkan skor ≥68 meningkat menjadi 16 siswa (64%) dan yang terakhir, siklus 2 bertambah menjadi siswa yang mendapatkan nilai ≥68 berjumlah 20 siswa (80%). Peningkatan itu juga sejalan dengan peningkatan siswa dalam membaca empat bagian keterampilan; menemukan gagasan utama, informasi khusus, kata acuan, dan makna kata. Hasil kuesioner juga menunjukkan bahwa siswa memberikan respon positif terhadap penerapan strategi NHT. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa penerapan strategi NHT dapat meningkatkan prestasi siswa dalam pemahaman membaca.
Kata Kunci : Pemahaman membaca, strategi NHT

This study was aimed at improving the students’ competence in reading comprehension at class VIII B of SMP N 5 Amlapura in the academic year of 2014/2015. The subjects were 25 students: 12 males and 13 females. The passing score determined by the school that should be achieved by the students was ≥68. Based on the English teacher who taught this class, the competency of the students in reading skill was bad and need to be improved. It was proven with the result of preliminary observation in which more than 48% of the students get score <68. Discovering the students’ problems in reading comprehension, the researcher decided to apply NHT strategy. This research consisted of two cycles. As stated in the performance indicator, the strategy succeeded to improve the students’ reading competency if 75% of the whole students achieved score ≥68. The data gathered in this study was analyzed qualitatively and quantitatively.The study was designed in the form of an action based research. Each cycle consisted of three sessions; two sessions for actions and one session for a post-test. Each cycle involved planning, action, observation, and reflection. The data were collected by using test, diary, and questionnaires. The result of the data showed that the students’ achievement in reading comprehension improved along with the application on the NHT strategy. It was shown by the students who get score ≥68. In the preliminary observation the students’ mean score was 12 students (48%) and in cycle 1 the students who passing score ≥68 increase become 16 students (64%) and the last, cycle 2 become increased the students who get score ≥68 they are 20 students (80%). The improvement was also in line with the students’ improvement in four reading sub-skills; finding out main idea, specific information, textual reference, and word meaning. The result of the questionnaires also indicated that the students gave positive response toward the application of NHT strategy. Based on the result of the study, it could be conclude that the application of the NHT strategy could improve the students’ achivement in reading comprehension.
keyword : Reading comprehension, NHT strategy

Published

2015-06-19

Issue

Section

Articles