DEVELOPING MEDIA IN MICROTEACHING COURSE FOR TEACHING ENGLISH IN UNIVERSITY IN BALI

Authors

  • Ni Made Widayati Anggun Pratiwi .
  • Prof. Dr. Ni Nyoman Padmadewi,MA .
  • Dra. Luh Putu Artini, MA., Ph.D. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.5960

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media di microteaching saja berdasarkan kurikulum 2013. Penelitian ini dirancang dalam dalam bentuk Penelitian dan Pengembangan (R & D) dari Dick & Carey (1990). Ada tiga langkah dalam desain penelitian ini, seperti: (1). Menganalisis kebutuhan dan permasalahan siswa kemudian digunakan sebagai dasar untuk merumuskan kompetensi yang akan dicapai. (2). Mengembangkan alat belajar dan keterampilan dasar, dan juga media dalam Microteaching saja. Data dikumpulkan dengan memberikan kuesioner kepada penilaian ahli. Data dianalisis dengan menggunakan kombinasi antara pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data menunjukkan bahwa ada 7 jenis media dinilai oleh penilaian ahli seperti: media audio-visual, media visual, media audio, media online, media realia, bahan daur ulang dan media offline. Media yang dipilih tertinggi oleh para ahli adalah media audio-visual (100%) dalam bentuk menggunakan video. Ada juga tiga jenis media yang dikembangkan oleh peneliti: (1). Media untuk Pengajaran Konsep. (2). Media Pembelajaran Model. (3) Media untuk Simulasi.
Kata Kunci : mata kuliah Microteaching, media yan diperlukan dalam Microteaching, media yang dikembangkan dalam Microteaching

This research was aimed to develop media in microteaching course based on curriculum 2013. The research was designed in in the form of Research and Development (R & D) from Dick & Carey (1990). There were three steps in this research design, such as: (1). Analyzing the needs and problems of students then used as a basis for formulating competencies to be achieved. (2). Developing learning tools and basic skills, and also media in Microteaching course. The data were collected by giving questionnaire to the expert judgments. The data was analyzed by using the combination between qualitative and quantitative approaches. The data showed that there were 7 types of media judged by the experts judgement such as: audio-visual media, visual media, audio media, online media, realia media, recycled material and offline media. The highest selected media by the experts is audio-visual media (100%) in the form of using video. There were also three different kinds of media developed by the researcher: (1). Media for Teaching Concepts. (2). Media for Learning Model. (3) Media for Simulation.
keyword : Microteaching course, media needed in microteaching, media developed in microteaching

Published

2015-08-19

Issue

Section

Articles