THE EFFECT OF MUTED DUBBING VIDEO ON STUDENT’S WRITING ACHIEVEMENT IN WRITING A RECOUNT TEXT IN EIGHTH GRADE STUDENTS OF SMP LABORATORIUM UNDIKSHA IN THE ACADEMIC YEAR OF 2015/2016

Authors

  • Ida Bagus Made Widyatmika .
  • Drs. Asril Marjohan,MA .
  • Nyoman Karina Wedhanti, S.Pd., M.Pd .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.6100

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh signifikan pada pernyuaraan video yang diredam terhadap pencapaian penulisan siswa kelas VIII SMP Laboratorium UNDIKSHA tahun akademik 2015/2016. Posttest-only control group adalah desain penelitian ini. Populasi pada penelitian ini adalah semua siswa kelas VIII SMP Laboratorium Undiksha terdiri dari 140 siswa didistribusikan ke dalam empat kelas. Teknik sampling acak digunakan untuk menentukan yang kelas yang dipilih sebagai kelompok kontrol dan kelas yang terpilih sebagai kelompok eksperimen. Siswa di kelas VIII 2 dipilih secara acak sebagai kelompok eksperimen yang diajar dengan metode pernyuaraan video yang diredam dan VIII 1 kelas yang dipilih secara acak sebagai kelompok kontrol yang diajar dengan metode pembelajaran konvensional. VIII 2 kelas terdiri dari 35 siswa dan VIII 1 kelas terdiri dari 35 siswa. Hasil analisis data menunjukkan bahwa siswa yang diajar oleh pernyuaraan video yang diredam lebih baik daripada mereka yang diajarkan dengan metode pengajaran konvensional. Hasil analisis statistik deskriptif rata-rata nilai pencapaian menulis siswa kelompok kontrol adalah 74,85, sedangkan kelompok eksperimen adalah 80,45. Hasil analisis uji-t dari tobs adalah 2,177. Itu lebih tinggi dari nilai tcv di 1.995469 (α = 0,05). Nilai (sig.) Adalah 0,033 lebih rendah dari nilai signifikansi α = 0,05. Oleh karena itu, hipotesis ditolak. Kesimpulannya, pernyuaraan video yang diredam memiliki efek positif dan signifikan terhadap pencapaian menulis siswa.
Kata Kunci : Penyuaraan video yang diredam, Pencapaian menulis

This experimental study was aimed at finding out the significant effect of muted dubbing video on the writing achievement of the eighth grade students of SMP Laboratorium Undiksha in academic year of 2015/2016. Post-test only control group was the design of this study. The population of this study was all eighth grade students of SMP Laboratorium Undiksha consisted of 140 students and distributed into four classes. Random sampling technique was used in order to define which class selected as control group and which class selected as experiment group. Students at VIII 2 class selected randomly as experiment group which was taught by Muted Dubbing Video method and VIII 1 class selected randomly as control group which was taught by conventional teaching method. VIII 2 class consisted of 35 students and VIII 1 class consisted of 35 students. The result of data analysis show that the students who taught by Muted Dubbing Video performed better than those who were taught by conventional teaching method. The descriptive statistic analysis result of students’ writing achievement mean score of control group was 74.85, while the experiment group was 80.45. The result of t-test analysis of the tobs was 2.177. It was higher than the value of the tcv at 1.995469 (α = 0.05). The value (sig.) was 0.033 lower than significance value of α = 0.05. Therefore, the hypothesis was rejected. In conclusion, Muted Dubbing Video has a positive and significant effect on students’ writing achievement.
keyword : Muted Dubbing Video, Writing Achievement

Published

2015-11-03

Issue

Section

Articles