IMPLEMENTING THINK-PAIR-STRATEGY COMBINED WITH PICTURE SERIES FOR IMPROVING THE EIGHT GRADE STUDENTS’ WRITING COMPETENCY IN SMPN 6 SINGARAJA

Authors

  • Dewa Ayu Putu Pradnyani .
  • Prof. Dr. Dewa Komang Tantra,Dip.,App. .
  • Kadek Sonia Piscayanti, S.Pd. .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v1i1.6606

Abstract

Penelitian dilakukan dengan menerapkan strategi think-pair-share yang dikombinasikan dengan gambar seri untuk meningkatkan kompetensi menulis kelas delapan siswa di SMPN 6 Singaraja. Penelitian ini dirancang menggunakan Penelitian Tindakan Kelas, yang melibatkan 26 siswa. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data, yaitu: tes tertulis dalam jenis esai. Instrumen lain yang digunakan adalah (1) kuesioner dan (2) diary. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus dengan empat sesi kelas di masing-masing siklus. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan secara umum, kompetensi menulis siswa kelas delapan meningkat dari 72 di observasi awal, 76 pada siklus I dan 85 pada siklus II. Peningkatan kompetensi penulisan berspekulasi dalam kerja sama dan berbagi ide-ide antara rekan. Selain itu, gambar seri yang benar-benar membantu siswa dalam mengembangkan dan mengorganisir ide-ide sistematis dan produktif.
Kata Kunci : Strategi Think Pair Share, gambar berseri, kompetensi writing

The study was conducted by implementing think-pair-strategy combined with picture series for improving the eighth grade students’ writing competency in SMPN 6 Singaraja. The study was designed using a Classroom Action Research, involving 26 students. The instruments used for collecting data, namely: a writing test in an essay type. Another instruments used are (1) questionnaire and (2) diary. The research was conducted in two cycles with four class sessions respectively. The obtained data were analyzed descriptively. The result show generally, the eighth grade students’ writing competency improved from 72 in preliminary observation, 76 in cycle I and 85 in cycle II. The improvement in the writing competency is speculated due to collaborative and sharing ideas between peer. Moreover, picture series truly assisted students in developing and organizing ideas systematically and productively.
keyword : think pair share strategy, picture series, writing competency

Published

2016-03-01

Issue

Section

Articles