The Type of Communication Strategies Used by the Teacher to the Deaf or Hard of Hearing Students During the Teaching and Learning Process in SLBN-B Singaraja

Authors

  • Ni Kadek Gita Dewa Huti .
  • Prof. Dr. Ni Nyoman Padmadewi,MA .
  • Dr.Sudirman, M.L.S .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v4i1.8174

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui jenis-jenis strategi komunikasi yang digunakan oleh guru untuk Tuna Rungu atau siswa yang sulit mendengar dalam proses belajar dan mengajar di SLBN-B Singaraja dan alasan guru dalam menggunakan strategi-strategi komunikasi tersebut selama proses belajar mengajar dalam pengajaran murid Tuna Rungu atau murid yang sulit mendengar di SLBN-B Singaraja. Subyek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris di SLBN-B Singaraja yang mengajar dan berkomunikasi dengan siswa Tuna Rungu / sulit mendengar. Penelitian ini menggunakan desain kualitatif. Metode pengumpulan data adalah observasi, wawancara, mencatatan, dan rekaman. Temuan menunjukkan bahwa guru bahasa Inggris menggunakan enam jenis strategi komunikasi untuk berkomunikasi dengan siswa Tuna Rungu atau siswa yang sulit mendengar, yaitu: membaca bibir, bahasa isyarat, cued speech, komunikasi total, media visual, dan juga strategi bahasa konseptual. Ada alasan utama mengapa guru bahasa Inggris menggunakan atau menerapkan strategi-strategi komunikasi tersebut adalah untuk membantu para guru bahasa Inggris untuk berkomunikasi dengan siswa Tuna Rungu atau siswa yang sulit mendengar dan juga untuk membantu siswa tuna rungu atau siswa yang sulit mendengar untuk berkomunikasi dengan orang lain.
Kata Kunci : strategi komunikasi, siswa tuna rungu atau sulit mendengar, guru bahasa Inggris

This study aimed at finding out the types of communication strategies used by the English teachers to the Deaf or Hard of Hearing students on the teaching and learning process in SLBN-B Singaraja and the teachers’ reasons in using those communication strategies during the teaching and learning process. The subjects of the study were the English teachers in SLBN-B Singaraja who taught and communicated with the Deaf or Hard of Hearing students. The present study employed a qualitative design. The methods of data collection were observation, interview, taking note, and recording. The findings showed that the English teachers used six types of communication strategy to communicate with the Deaf or Hard of Hearing students, namely: lips or speech reading, sign language, cued speech, total communication, visual media, and also conceptual language strategies. The main reason why the English teachers used or applied those communication strategies is to help the English teachers to communicate with the deaf or hard of hearing students and also to help the deaf or hard of hearing students to communicate with each other.
keyword : communication strategies, deaf or hard of hearing student, English teacher

Published

2016-08-03

Issue

Section

Articles