ANALYSIS OF STUDENTS PERCEPTION TOWARDS THE INSERTION OF CHARACTER EDUCATION IN EFL TEXT BOOK FOR SMP NEGERI STUDENTS IN KECAMATAN BULELENG IN ACADEMIC YEAR 2016/2017

Authors

  • Pande Made Hari Sugiharta .
  • Prof. Dr. Ni Nyoman Padmadewi,MA .
  • I Nyoman Pasek Hadi Saputra, S.Pd., M.Pd .

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpbi.v4i2.8628

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan persepsi siswa terhadap penyisipan pendidikan karakter pada buku EFL untuk siswa SMP Negeri se-Kecamatan Buleleng tahun ajaran 2016/2016. Subyek dari penelitian ini adalah 210 siswa SMP se-Kecamatan Buleleng. Obyek penelitian ini adalah persepsi siswa. Data penelitian ini diperoleh menggunakan angket penelitian dan lembar pertanyaan wawancara tertulis tak terstuktur. Penelitian ini adalah penelitian survei dengan cara menyebarkan angket ke siswa. Data yang telah didapatkan, dianalisis dengan metode deskriptif statistik. Hasil penelitian menunjukkan, nilai rata-rata dari semua siswa adalah 128.3 dan nilai standar deviasi dari semua siswa adalah 10.58.Hasil persentase dari perhitungan nilai rata-rata siswa adalah 86%. Oleh karena itu, dari data analisis, dapat disimpulkan bahwa siswa mempunyai persepsi positif dengan kecendrungan yang tinggi terhadap penyisipan pendidikan karakter pada buku EFL.
Kata Kunci : buku EFL, pendidikan karakter, persepsi siswa

This research aimed to describe the students’ perception towards the insertion of character education in EFL Text book for SMP Negeri Students in Kecamatan Buleleng academic year 2016/2017. The subject of this research was 210 SMP students in Kecamatan Buleleng. The object of this research was students’ perception. The data of this research were obtained by using questionnaire and non-organized written interview question sheet. This research was survey research by distributing the questionnaire to the students. The collected data were analyzed by using descriptive statistic method. The research result shows that the average score of the students is 128.3 and the standard deviation score from the students is 10.58. The result of the calculation of the average score is 86%.Therefore, from the data analysis, it can be concluded that the students have high tendency on their positive perception toward the insertion of character education in their EFL text book.
keyword : Character education, EFL text book, students’ perception

Published

2016-11-01

Issue

Section

Articles