About the Journal

Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI) is an open access journal published by the Bachelor of Science Education Study Program, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Pendidikan Ganesha since 2018. First registered through electronic ISSN with e-ISSN number: 2623-0852 and has been accredited SINTA Peringkat 5. This journal publishes two issues per year in April and October.
 
This scientific journal disseminates research articles or systematic literature articles with a focus on education and learning fields such as science learning curriculum, science instruction, science learning assessment, technology-based science learning, and other fields related to improving the quality of science education and learning.
 
The topics covered in the articles can be categorized in physics education, chemistry education, biology education and integrated science education. The Indonesian Journal of Science Education and Learning (JPPSI), besides focusing on science education and learning, also accepts manuscripts on the integration of science education with other disciplines. Especially on the topic of STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
 
Do you have a manuscript that is ready to be submitted to JPPSI? Make sure you have registered on our website page by REGISTER. Those of you who have registered before, can LOGIN to start the manuscript submission process.
 
The writing style in the manuscript (Indonesian or English) must follow the writing template that we have provided (download manuscript template), follow the focus and scope, and various criteria that have been determined at JPPSI.

Announcements

Kebijakan Biaya Publikasi Artikel di JPPSI untuk Terbitan April 2024 dan Seterusnya

2024-01-02

PENGUMUMAN

Dalam rangka mempertahankan serta meningkatkan kualitas pengelolaaan jurnal ilmiah, mulai terbitan periode April 2024, JPPSI memberlakukan kebijakan baru terkait biaya penerbitan artikel. Setiap artikel yang telah selesai proses review dan revision serta siap untuk diterbitkan, maka author akan dikenakan biaya sebesar Rp. 300.000 per artikel untuk proses penerbitan. Kebijakan ini juga berlaku bagi author yang telah melakukan submit artikel ke jurnal JPPSI sebelum pengumuman ini diterbitkan. Demikian informasi ini diumumkan untuk menjadi perhatian. Terima kasih

Read more about Kebijakan Biaya Publikasi Artikel di JPPSI untuk Terbitan April 2024 dan Seterusnya

Current Issue

Vol. 7 No. 1 (2024): JPPSI, April 2024
Published: 2024-04-30

Articles

  • Analisis Bibliometrik tentang Tren dan Peluang Penelitian Pendidikan STEM dalam Pembelajaran IPA

    Vivi Mardian, Hanifah Ahmad
    1-7
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.70746
  • Self-Efficacy: Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Siswa Pesisir

    Jakfar Sodik, 'Azhar Husnun Mawaddah, Maria Chandra Sutarja
    8-15
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.73347
  • Pengembangan Video Pembelajaran menggunakan Sparkol Videoscribe pada Materi Pencemaran Lingkungan

    Afandi, Eko Sri Wahyuni, Raden Lazuardi
    16-24
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.73340
  • Analisis Keterampilan Proses Sains Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan

    Diah Nawang Wulan, Kurratul Aini, Amin Nurokhman
    25-34
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.75076
  • Analisis Hasil Belajar IPA Peserta Didik SMP pada Aspek Kognitif Level Menerapkan (C3) pada Materi Getaran, Gelombang dan Bunyi

    Ramlawati, Aisyah Ambar Sari, Muhammad Aqil Rusli
    35-42
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.75998
  • Analisis Kesulitan Belajar IPA Siswa pada Materi Usaha dan Pesawat Sederhana dalam Kehidupan Sehari-hari

    I Gusti Ayu Agung Intan Widyanti Putri, Luh Mitha Priyanka, Putu Prima Juniartina
    43-54
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.77736
  • Efektivitas Metode Saintifik Berbasis Laboratorium Virtual Terhadap Keterampilan Proses Sains Dikaitkan dengan Gender

    Muh Tawil, Alimuddin Tampa
    55-67
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.73643
  • Pengembangan Modul IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing disertai Mind Mapping untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA pada Materi Cahaya dan Alat Optik

    Siti Arofatul Amrina, Ketut Suma, Nia Erlina
    68-78
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.77737
  • Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa dalam Mata Kuliah Fisika Dasar Prodi S1 Pendidikan IPA

    Putu Prima Juniartina, Nia Erlina
    79-86
    DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.70388
View All Issues

 Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia is Indexed By:

   

Creative Commons License

Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.