INTERAKSI MANAJERIAL KEPALA SEKOLAH MELALUI STRATEGI “SIMDIK” DALAM MENATA SARANA PRASARANA SEKOLAH BERBASIS KEWIRAUSAHAAN
DOI:
https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21280Abstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk 1) mengetahui tindakan atau langkah yang telah diambil Kepala Sekolah dengan Strategis Simdik untuk pengadaan sarana prasarana sekolah dan mengelola Manajemen sekolah yang berbasis kewirausahaan. 2) mengetahui keterlibatan Kepala sekolah dan guru di sekolah dalam usaha pengadaan sarana prasarana di sekolah serta mengelola manajemen sekolah yang berbasis ke Wirausahaan. 3) mengetahui hasil interaksi kepala sekolah dengan guru di SD Negeri 1 Kertha Mandala berdampak positif terhadap sikap perubahan pembaharuan dari pihak guru dalam pembelajaran dengan menyediakan sarana prasarana yang memadai. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan di SD N 1 Kertha Mandala. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode observasi dan studi dokumen. Data dianalisis menggunakan teknik analisis statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan strategi Sistem Informasi Manajemen Pendidikan atas dasar Kewirausahaan di SD Negeri 1 Kertha Mandala adalah pertama dan utama untuk mengarahkan tugas dan tanggung jawab Kepala sekolah dalam mengelola manajemen pendidikan khususnya pengadaan sarana prasarana di sekolah dan kelas berdasarkan jiwa kewirausahaan. Memantapkan tugas pokok dan fungsi Kepala Sekolah dan guru sekaligus merupakan langkah riil yang harus didukung oleh semua belah pihak ( stakeholders ) di SD Negeri 1 Kertha Mandala. Menumbuhkan jiwa kooperatif, kreatif, inovatif dalam mengelola / manajemen pendidikan khususnya pengadaan sarana pendidikan di Sd Negeri 1 Kertha Mandala. Pengelolaan dan penataan manajemen sekolah dan kelas yang maksimal merupakan harapan peneliti untuk memunculkan era baru pendidikan menyongsong akreditasi dan sertifikasi guru yang profesional.
Kata-kata kunci : Manajerial, Sarana Prasarana, Strategi “SIMDIK”.
Abstract
This study aims to 1) determine the actions or steps that have been taken by the Principal with Strategic Simdik to procure school infrastructure and manage school-based entrepreneurship management. 2) know the involvement of school principals and teachers in schools in the effort to procure infrastructure in schools and manage school management based on entrepreneurship. 3) knowing the results of the principal's interaction with teachers in SD Negeri 1 Kertha Mandala has a positive impact on the changing attitude of teachers on learning by providing adequate infrastructure. This type of research is classroom action research (CAR). This research was conducted at SD N 1 Kertha Mandala. The method used in this research is the method of observation and study of documents. Data were analyzed using descriptive statistical analysis techniques. The results showed that the application of the Education Management Information System strategy on the basis of Entrepreneurship in SD Negeri 1 Kertha Mandala was first and foremost to direct the duties and responsibilities of the Principal in managing education management especially the provision of infrastructure in schools and classes based on an entrepreneurial spirit. Strengthening the main tasks and functions of the School Principal and teachers at the same time is a real step that must be supported by all parties (stakeholders) in SD Negeri 1 Kertha Mandala. Fostering a cooperative, creative, innovative spirit in managing / managing education especially the provision of educational facilities in the State Elementary School 1 Kertha Mandala. The maximum management and structuring of school and classroom management is the hope of researchers to bring up a new era of education towards professional teacher accreditation and certification.
Keywords: Managerial, Infrastructure, "SIMDIK" Strategy.
References
Arikunto Suharsini. 1994. Pengelolaan Kelas dan Siswa Sebuah Pendekatan Evaluasi. CV. Rajawali: Jakarta
Departemen Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia,1998, Kamus Dasar Bahasa Indonesia. Jakarta, Forum Balai Pusaka.
Departemen Pendidikan Nasional, 2013, Undang Undang Sistim Pendidikan Nasional, Jakarta.
Dirjen. Diknas 2011, Pedoman Pemilihan Kepala Sekolah Berprestasi, Jakarta, Direktorat Pembinaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Dasar 2012.
Gina, I Wayan. 1970. Rincian Tugas Guru SD, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Karangasem.
Gunawan, K. Abadi. 2003. Kamus Praktis Bahasa Indonesia. CV. Kartika Surabaya
Joko Anggodo, 2007, Metode Penelitian, Jakarta: universitas Terbuka.
Muhyasa, E, 2002, Manajemen Berbasisi Sekolah, Bandung, PT. Remaja Rosdkarya.
Poerwadarminta, 2007, Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Pryono, Joko. 2006. Pelangi Pendidikan. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah, Jakarta.
Soesarsono, Wijandi, 1987, Pengatur Kewirausahaan,, Bandung,: Sinar terbuka.
Suprayeti. 2004. Interaksi Belajar Mengajar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan.
Umaedi, 2007, Manajemen Berbasis Sekolah, Jakarta, Universitas Terbuka.
Wardani IGK, 2002, Tehnik Menulis Karya Ilmiah, Jakarta, Universitas terbuka.
Wibawa, H. Basuki. 2004. Penelitian Tindakan Kelas. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.