Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Aktivitas Pembelajaran Mengamati Berbantuan Audiovisual

I Nyoman Jampel, Kadek Riza Puspita

Abstract


This experimental study aims to determine the effect of audiovisual aided observational learning activities in a scientific approach to student learning outcomes. The population of this research is all students of class V in pioneering primary school 2013 in Buleleng district which amounted to 330 students. The sample was determined using random sampling technique on 63 students. Research design using Post Test Only Control Group Design. Data collection using interview method, observation, documentation and test, but data analyzed that is test. The student test scores were the post-test average score for the experimental class of 29.25 and the control class of 22.45 which was then analyzed by t-test for independent sample with the polled variance formula so that t-calculated = 9,33 with relative effectiveness Amounted to 73.13%. T-test> t-table (9,33> 2,000). These results indicate that there is a significant effect of audiovisual -aided observation learning activities on the results of V grade students in SD Buleleng lesson year 2016/2017

Full Text:

PDF

References


Aleksandrov. 2014. Use Audiovisual Text in University Education Process. Rusia:Taganrog Institute of Management and Economy (Vol:2 No:3)

Anderson dan Krawohl. 2010.Pembelajaran,Pengajaran, dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Armah. 2013. Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita Oleh Siswa Kelas VIII SMP PGRI 9 Percut Sei Tuan Tahun Pembelajaran 2012/2013. Universitas Negeri Medan (Vol:3 Tahun 2013)

Ayu Nurmala, Desy. 2014. Pengaruh Motivasi Belajar dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi. Universitas Pendidikan Ganesha (Vol: 4 No.1)

Bacthiar, Chamdani Lukman. 2013. Media Pembelajaran Audiovisual Terhadap Pembelajaran Lompat Jauh Pada siswa Kelas IV SD N Grobogan 4 Kabupaten Grobogan Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Negeri Semarang.

Ernawati. 2015. Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Tema Ekosistem di SDN Ajung 03 Jember. Artikel Ilmiah Universitas Jember (Vol:1 No: 1-5).

Japa dan Suarjana. 2015. Pendidikan Matematika III. Singaraja: Undiksha Press.

Kurniasih dan Sani.2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta : Katapena.

Marjan, Johari. 2014. Pengaruh Peembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA Mu’Allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. E-Journal Pasca Sarjana Undiksha (Vol:4 Tahun 2014)

Nurseto,Tejo. 2001. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta (Vol:8 no:1)

Santi, Purnama Gst. A. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Berbasis Masalah Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Negeri 1 Ubud Gianyar. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha Jurusan PGSD (Vol:3 No:1)

Thomson, Andrew. “Teacher Flipping Out” Beyond The online Lecture: Maximing The Ecucational Potencial Of Video. Quesland University Of echnology, Australia (Vol:7 No: 3)

Trisnadewi, Komang Ary. 2014. Penerapan pembelajaran Inkuiri Berbantuan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD No. 3 Tibubeneng Kuta Utara. Mimbar PGSD Undiksha Jurusan PGSD (Vol:2 No:1)

Wartini, Mirah. 2014. Pengaruh Implementasi Pendekatan Saintifik Terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar PKn di Kelas VI SD Jembatan Budaya, Kuta. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD (vol: 2 No.1)

Waryanto, Nur Hadi. 2007. Penggunaan Media Audiovisual Dalam Menunjang Pembelajaran. Makalah disampaikan dalam kegiatan pengabdian masyarakat untuk Guru-guru Mipa SMAN 1, SMAN 2, dan MAN 3 Bantul pada tanggal 18 Januari 2007 di SMAN 1 Bantul.

Widiana, I Wayan.2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Square (TPS) Berbantuan Kartu Kerja Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha Jurusan PGSD (Vol:2 No:1)

-------. 2016. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berorientasi NOS dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Ganesha (Vol:3 No:1)




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/ijee.v1i3.10156

Article Metrics

Abstract view : 512 times
PDF file view : 1359 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





IJEE indexed by:

Crossref  

Creative Commons License

IJEE is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.