DEVELOPMENT OF COMIC MEDIA IN LEARNING THEMES 7 SUBTEMES 4 TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES

Daniel Kristiyanto, Theresia Sri Rahayu

Abstract


The development of the media is a requirement in overcoming problems that arise in education. The learning outcome problem is a concrete thing to solve in class. This development research tries to solve this problem. By developing comic media that can attract students to learn and understand learning material, the development of comic media is needed. This development uses the 4D or Four D Models method, namely Define, Design, Development, Disseminate. The results of this development show significant results with high validation scores and percentages. Based on expert validation on the questionnaire that has been filled in, it shows the validation results on the material expert test get results with a score of 44 with a percentage of 73% and can be categorized as high in the results of material expert validation. The results of the media expert test obtained a score of 90 with a percentage of 90%. With this, the media is categorized as very high. This shows that the media can be tested on schools and students.

References


Ambaryani. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK UNTUK EFEKTIFITAS DAN MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF MATERI PERUBAHAN LINGKUNGAN FISIK. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 19-28.

Efi Ika Febriandari, B. Y. (2016). PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK DALAM PEMBELAJARAN MODEL ROUND TABLE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS CERITA SISWA KELAS IV SD. urnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian.

Ega, W. R. ( 2016). Ragam Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena.

Elly Sukmanasa, T. W. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL BAGI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR DI KOTA BOGOR. JPSD; Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pakuan , 171-185.

Firdaus Su’udiah, I. N. (2016). PENGEMBANGAN BUKU TEKS TEMATIK BERBASIS KONTEKSTUAL . Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1744—1748.

Hengkang Bara Saputro, S. (2015). PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER PADA PEMBELAJARAN TEMATIK-INTEGRATIF KELAS IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 61-72.

Kunandar. (2015). Penilaian Autentik. . Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Retno Puspitorini, A. P. (2014). PENGGUNAAN MEDIA KOMIK DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR KOGNITIF DAN AFEKTIF. Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Yogyakarta, 413-420.

Rosyida, A. (2019). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Qalamuna - Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 47-63.

Sadiman, A. R. (2010). Media Pendidikan (Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatannya). Jakarta: Rajawali Pers.

Sari, Y. (2017). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KOMIK IPA DENGAN PENANAMAN NILAI BUDAI PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 129-142.

Sugiyono. (2012 ). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015. ). Metode Penelitian dan Pengembangan (research and development/R&D). Bandung: Alfabeta.

Supratiknya. (2012). Penilaian hasil belajar dengan teknik nontes. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/ijee.v4i4.30206

Article Metrics

Abstract view : 355 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





IJEE indexed by:

Crossref  

Creative Commons License

IJEE is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.