Penerapan Model Example Non-Example dalam Pembelajaran Tema Peduli terhadap Makhluk Hidup Sub Tema Keberagaman Makhluk Hidup

Authors

  • Muhamad Rojai
  • Dwi Prasetyawati DH
  • Mei Fita Asri Untari

DOI:

https://doi.org/10.23887/jear.v2i4.16346

Abstract

This reseach aims to knowing how application model Example Non-Example in learning theme Care To Creature Life Sub-Theme Diversity Creature Life In My Evironment Grade IV Lamper Tengah 02 Primary School Semarang. This reseach use type method reaseach quantitative is Pre-experimental desaign with Pretest – Posttest Desaign. Collection data in this reseach with test, observation, and documentation. In sampling wit Purposive Sampling. Result of hypothesis reseach on learning to show thitung = 3,9141 and ttabel with level significant 5% = 2,023, why thitung > ttabel then use model Example Non-Example in learning Theme Care To Creature Life Sub-Theme Diversity Creature Life In My Evironment grade IV Lamper Tengah 02 Primary School Semarang good in learning. Value in pretetst 59,3 in posttest 74,5. While KKM 65. Conclusion model learning Example Non-Example good use in learning Theme Care To Creature Life Sub-Theme Diservisty Creature Life In my Evironment Grade IV Lamper Tengah 02 Primary School Semarang.

References

Agus Suprijono. (2015) Cooperative Learning. Surabaya: Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2012) Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Jakarta: Bumi Aksara.

Akhmad Sudrajat. (2008) Pengertian Pendidikan, Strategi, Teknik, Dan Model-model Pembelajaran Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Aunurrahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Buku Guru & Buku Siswa revisi 2016.

Dimyati, & Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Habibah , Syarifah.2016. “Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non Examples Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tokoh-Tokoh Pergerakan Nasional Kelas V SD N 70 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar Universitas Syiah Kuala Vol. 3 No.4, Oktober 2016, hal. 54 – 64.

Hamalik, Oemar. (2010) Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hanafiah, Nanang, dan Cucu, Suhana. (2009) Konsep Strategi pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Miftahul Huda. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusmono. (2012). Strategi Pembelajaran dengan Problem Based Learning itu Penting untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Bogor: Ghalia Indonesia.

Selvia Rosalina.2014. “Penerapan Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Kelas Viii B di SMP Negeri 1 Kejayan Kabupaten Pasuruan”. Jurusan Hukum dan Kewarganegaraan Prodi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Vol 2 No 3 2014.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana. (2005). Metoda Statistika Edisi 6. Bandung: Tarsito.

Sudjana, N. (2013). Penilaian Hasil Proses Belaajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan kuantitatif, kualitatuf, dan R&D. Bandung: alfabeta

Soegeng, A. Y. (2015). Dasar – DasarPenelitian. Yogyakarta: Magnum.

Soegeng, A. Y. (2013). Landasan Pendidikan Karakter. Semarang: IKIP PGRI Semarang Press.

Undang-undang No 20 Tahun 2003

Downloads

Published

2018-12-19

How to Cite

Rojai, M., Prasetyawati DH, D., & Asri Untari, M. F. (2018). Penerapan Model Example Non-Example dalam Pembelajaran Tema Peduli terhadap Makhluk Hidup Sub Tema Keberagaman Makhluk Hidup. Journal of Education Action Research, 2(4), 415–420. https://doi.org/10.23887/jear.v2i4.16346