The Contribution of Family Environment and Learning Motivation Toward Students 'Learning Outcomes in Online Learning

Authors

  • Rahmadian Rahmadian 1Jurusan Pendidikan Teknologi Kejuruan, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Padang
  • Hasan Maksum

DOI:

https://doi.org/10.23887/jet.v4i4.29700

Keywords:

family environment, learning motivation

Abstract

This study aims to measure the contribution of the family environment and learning motivation on students' learning outcomes in class XI ICT subjects. This type of research is quantitative through a correlational approach. The population of this research was all students of class XI which consisted of 4 classes with a total of 101 students. Sampling in this study was carried out by proportional random sampling with the Slovin formula of 81 respondents. The data collection instrument used a questionnaire using a Likert scale, data analysis techniques including simple regression and multiple regression. The results showed that (1) the family environment contributed to learning outcomes by 34.2%; (2) Motivation to learn contributes to learning outcomes by 33.6% and (3) Family environment and learning motivation together contribute to learning outcomes by 44.3%. Thus, the family environment and learning motivation contribute together to student learning outcomes in ICT subjects.

References

Anugrahana, A. (2020). Hambatan , Solusi dan Harapan : Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4033

Apriyanto, B., Nurdin, E. A., Ikhsan, F. A., & Kurniawan, F. A. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Memahami Lingkungan Hidup Pada Mata Pelajaran Ips Di Smp Negeri 2 Sukodono. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 7. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.5727

Chang, T. Y., Hong, G., Paganelli, C., Phantumvanit, P., Chang, W. J., Shieh, Y. S., & Hsu, M. L. (2020). Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. Journal of Dental Sciences, 155. https://doi.org/10.1016/j.jds.2020.07.011

Chulsum, U. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kedisiplinan Siswa, Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Di Sma Negeri 7 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1), 5–20. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26740/jepk.v5n1.p5-20

Daud, H., Sufiati, C., Abdullah, Z., & Amrusi, A. (1994). Lingkungan Keluarga Anak-Anak Berprestasi Tinggi dan Anak-ANak Berprestasi Rendah di SMA Negeri Kabupaten Pidie Sigli. Jurnal Ilmu Pendidikan, I(2), 108–116. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jip.v1i2.2263

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Fadlilah, A. N. (2020). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini Selama Pandemi COVID-19 melalui Publikasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 373. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548

Hasgimianti, Putri, R. D., & MRA, R. R. (2018). Motivasi Belajar Siswa yang Berlatar Belakang Budaya Melayu dan Jawa. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 1(1), 52. https://doi.org/10.24014/egcdj.v1i1.4948

I. A. G, S. U., & Riastini, P. N. (2017). Penerapan Metode Take and Give Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 51–58. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10118

Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana, T. (2018). Studi Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(2), 156. https://doi.org/10.17509/jmee.v4i2.9627

Lestari, W. (2017). Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Analisa, 3(1), 76. https://doi.org/10.15575/ja.v3i1.1499

Maulana, H. A. &, & Iswari, R. D. (2020). Analisis Tingkat Stres Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Mata Kuliah Statistik Bisnis di Pendidikan Vokasi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 14(1), 17–30. https://doi.org/10.30595/jkp.v14i1.8479

Murniati, M., Sulistyo, S., & Yudiono, U. (2019). Pengaruh Kepribadian, Pengetahuan Kewirausahaan, Kreativitas Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 4(2), 1–6. https://doi.org/10.21067/jrpe.v4i2.3908

Murti, S., & Heryanto, H. (2016). Pengaruh Kualitas Interaksi Sosial Di Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Siswa (Studi Kasus Di Sma Negeri 5 Samarinda). Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 253–268. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i2.898

Nita, P., & Moeslihat, R. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi Di Kelas Xi Ips Sma Pasundan 8 Bandung. Jurnal Pendidikan Akuntansi & Keuangan, 3(1), 13. https://doi.org/10.17509/jpak.v3i1.15383

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Rachmah, L. L., Sunaryanto, & Yuniastuti. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Fasilitas Keluarga terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i9.12701

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108

Setyawati, V., & Subowo, S. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga Dan Peran Guru Terhadap Disiplin Belajar Siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 29–44.

Shaleh, M. (2016). Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus Dan Aktif Berorganisasi Terhadap Prestasi Akademik. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 4(2), 109. https://doi.org/10.21580/phen.2014.4.2.122

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Sutardi, S. (2016). Harmoni Sosial : Jurnal Pendidikan IPS Volume 3 , No 2 , September 2016 ( 188-198 ) Online : http://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi Harmoni Sosial : Jurnal Pendidikan IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPSJurnal Pendidikan IPS, 3(2), 188–198. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/hsjpi.v3i2.8400

Utari, R. (2016). Kontribusi motivasi belajar dan kebiasaan belajar siswa kelas 1 teknik audio video terhadap hasil belajar pada mata diklat pkdle di smk n 1 padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 108–114. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/volt.v1i2.2877

Widiasih, R., Widodo, J., & Kartini, T. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Bervariasi Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 2 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 103. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6454

Wong, G. L. H., Wong, V. W. S., Thompson, A., Jia, J., Hou, J., Lesmana, C. R. A., Susilo, A., Tanaka, Y., Chan, W. K., Gane, E., Ong-Go, A. K., Lim, S. G., Ahn, S. H., Yu, M. L., Piratvisuth, T., & Chan, H. L. Y. (2020). Management of patients with liver derangement during the COVID-19 pandemic: an Asia-Pacific position statement. The Lancet Gastroenterology and Hepatology, 5(8), 776–787. https://doi.org/10.1016/S2468-1253(20)30190-4

Downloads

Published

2021-03-13

How to Cite

Rahmadian, R., & Maksum, H. (2021). The Contribution of Family Environment and Learning Motivation Toward Students ’Learning Outcomes in Online Learning. Journal of Education Technology, 4(4), 385–391. https://doi.org/10.23887/jet.v4i4.29700

Issue

Section

Articles