The Utilization Of Culture Map Board Media To Improve Teachers 'Skills In Elementary School

Authors

  • Mu’arifatun Ni’mah Arindita
  • Irfai Fathurohman
  • Deka Setiawan

DOI:

https://doi.org/10.23887/jet.v4i3.28456

Keywords:

cultural map board, teachers skills

Abstract

Lack of teacher skills in teaching and the lack of the use of instructional media lead to ineffective learning process. This study aims to improve the skills of teachers assisted by cultural map board media. This research was carried out by classroom action research. This research lasted for two cycles, which each cycle consists of four stages, including planning, implementing, observing and reflecting. Data collection techniques consisted of interviews using interview guidelines, as well as observation using teacher skills observation sheets and documentation. The data analysis technique used is qualitative and quantitative data. The results shows that the skills of the teacher assisted by the cultural map board media obtained an average in cycle I in percentage of 70% and increases in cycles II by 80% with good category. Based on the result of this study, it can be concluded that using the cultural map board media can improve the teachers’ skills in Elementary School.

References

Alannasir, W. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Dalam Pembelajaran IPS Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Mannuruki. Journal of EST, 2(2), 81–90.

Aribowo, E. K. (2018). Digitalisasi Aksara Jawa Dan Pemanfaatannya Sebagai Media Pembelajaran Bagi Musyawarah Guru Mata Pelajaran Bahasa Jawa Smp Kabupaten Klaten. Warta LPM, 21(2), 59–70. https://doi.org/10.23917/warta.v21i2.5620

Arikunto, & Suharsimi. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Bahtiar, R. S. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Papan Waktu Pada Pembelajaran Penghitungan Waktu Bagi Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 14–23. https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i1.2857

Ernawati, E. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Pada Siswa Kelas V SDN Kalianget Timur X. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 3(2), 81. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v3i2.59

Indawati, N., & Alfiana, R. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar IPS Melalui Media Papan. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 1(2), 37–43.

Khamadi, & Senoprabowo, A. (2016). Model Adaptasi Permainan Papan Tradisional Macanan. Andharupa, 02(02), 65–78. https://doi.org/https://doi.org/10.33633/andharupa.v2i02.1219

Kusumaningtyas, R., Sholehah, I. M., & Kholifah, N. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Model dan Media Pembelajaran bagi Generasi Z. Warta LPM, 23(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/warta.v23i1.9106

Laily, A., Jalal, F., & Karnadi, K. (2019). Peningkatan Kemampuan Konsep Matematika Awal Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Papan Semat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 396–403. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.214

Mulyadin. (2016). Implementasi Kebijakan Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Di SDN Kauman 1 Malang Dan SD Muhammadiyah 1 Malang. Jurnal Edutama, 3(2), 31–48. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v3i2.35

Murningsih, E. S. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Multimedia Interaktif. Jurnal Madaniah, 4(2), 214–229. https://www.journal.stitpemalang.ac.id/index.php/madaniyah/article/view/42

Nikmatillah, N. (2018). Penggunaan Media Papan Persilangan dapat Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Perkawinan Silang Mahluk Hidup untuk Siswa Kelas IX C SMP Negeri 7 Malang Tahun 2015/2016. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1.2187

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219–230. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230

Nuroidah, I., & Anwar, M. A. (2015). Implementasi Dan Problematika Kurikulum 2013 Pada Mata Peleajaran Pendidikan Agama Islam Jurusan Ilmu Keagamaan Di Man Rejoso Jombang. DIRASAT, Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 1(1), 1–28.

Rochimatun, S. (2016). Optimalisasi Penerapan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Dengan Materi Pokok Ekonomi dan Sistem Ekonomi Pada Siswa Kelas X.3 Semester Satu SMA Negeri 3 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 12–23. https://doi.org/10.21831/pg.v11i2.10659

Sa’adah, I., Prmono, S. E., & Suharso, R. (2017). Pengembangan Media Video Motion Graphic Sejarah Pemerintahan Herman Willem Daendels (1808-1811) dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Untuk SMA. Indonesian Journal of History Education, 5(1), 25–31.

Siswanah, E. (2013). Penggunaan Media Animasi Dalam Mahasiswa Tadris Matematika Iain. Jurnal Phenomenon, 3(2), 5–17.

Sophuan. (2018). Peningkatkan Keterampilan Mengajar Guru SMP Mata Pelajaran IPA Dalam Menerapkan Pendekatan Saintifik. Tadrib, 4(2), 335–355. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/tadrib.v4i2.2860

Suparno, A. (2013). Kontribusi Pelatihan Guru, Iklim Organisasi Dan Persepsi Guru Tentang Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah Terhadap Keterampilan Guru Dalam Pembelajaran Smkn Kota Semarang. Jurnal VARIDIKA, 25(1), 53–65. https://doi.org/10.23917/varidika.v25i1.719

Triastuti, D., Akbar, S., & Irawan, E. B. (2017). Pengembangan Media Papan Permainan Panjat Pinang. Jurnal Pendidikan, 2(10), 1344–1350. https://doi.org/2502-471X

Ulfah, D. M., & Soenarto, S. (2017). Pengaruh penggunaan media video dan gambar terhadap keterampilan menulis kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 22–34. https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.7693

Umar, J. (2019). Kompetensi Profesional Guru Qur’an Hadits Di MTsN 8 Pidie. Jurnal MUDARRISUNA, 9(2), 437–453. https://doi.org/10.22373/jm.v9i2.4126

Yama, S. F., & Setiyani, R. (2016). Pengaruh Pelatihan Guru, Kompetensi Guru Dan Pemanfaatan Sarana Prasarana Terhadap Kesiapan Guru Prodi Bisnis Manajemen Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 85–99.

Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA Developing Android-Based Instructional Media of Solubility to Improve Academic Performance of High School Students. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88–99. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i1.10289

Yusantika, F. D., Suyitno, I., & Furaidah. (2018). Pengaruh Media Audio dan Audio Visual terhadap Kemampuan Menyimak Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan, 3(2), 251–258. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/ EISSN: 2502-471X DOAJ-SHERPA/RoMEO-Google Scholar-IPI%0AJurnal

Downloads

Published

2020-09-08

How to Cite

Ni’mah Arindita, M., Fathurohman, I., & Setiawan, D. (2020). The Utilization Of Culture Map Board Media To Improve Teachers ’Skills In Elementary School. Journal of Education Technology, 4(3), 279–284. https://doi.org/10.23887/jet.v4i3.28456

Issue

Section

Articles