Pengembangan Aktivitas Pembelajaran Mengasosiasi Berbasis Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Proses Kognitif Siswa

Authors

  • Anak Agung Gede Agung Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Wayan Widiana Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Kadek Savitri Indrasuari Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.10323

Keywords:

learning activity, scientific approach, cognitive process

Abstract

The purpose of this research is to know the difference of cognitive process between group of students using learning associate activity based on media of serial image in scientific approach and students who learn to use conventional learning activity in fourth grade students even semester of academic year 2016/2017 at elementary school of Sukasada district. This type of research is a quasi experiment with post test only control group design. The population of this study amounted to 255 students. While the sample amounted to 54 students. The data collected in this research is cognitive process test using 19 essay test. The hypothesis was tested using t-test inferential statistics. The results showed that there were significant differences in cognitive processes between groups of students using learning associate activities based on serialized media in scientific approach and students learning using conventional learning activities (tcount = 8,58> ttable = 2,00665).

References

Agusditya, P. H., Asri, I. G. A. A. S., & Suara, I. (2017). The Effect of Scientific Approach Based on Portfolio Assessment towards the Learning Outcomes of Civic Education of the Students Grade V Viewed from the Tendency of Observing Objects on Theme 7 SDN 4 Ubung, 1, 91–99.

Almasitoh, U. H. (2013). Pengaruh Media Gambar Berseri dalam Meningkatkan Kemampuan Mengarang Narasi.

Anderson Larin & Krathwohl David. 2010. Pembelajaran, Pengajaran, Dan Asesmen. Yoyakarta: Pustaka Belajar.

Ariningsih, K., Suwatra, I. W., & Widiana, I. W. (2015). Analisis Diskrepansi Pembelajaran Dengan Kurikulum, (2).

Aristana, P. N. E., Kusmariyatni, N. N., & Widiana, I. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Mandiri Berbantuan Media Gambar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA pada Siswa Kelas V SD. Universitas Pendidikan Ganesha.

Dewi, Anastasia Endah Anastika & Mukminan. (2016). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPS di Middle Grade SD Tumbuh 3 Kota Yogyakarta, 4, 20–31.

Dewi, Metta Anugrah, Sumantri & Widiana, I. W. (2015). Diskrepansi Pembelajaran Kurikulum 2013 Berdasarkan Permendikbud No. 65 Tahun 2013 di SD No. 4 Kampung Baru Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas Pendidikan Ganesha e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, (65).

Krissandi, Apri Damai Sagita, R. (2013). Kendala Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Kurikulum 2013, 457–467.

Kristiantari, M. R. (2014). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Integratif Menyongsong Kurikulum 2013, 3(2), 460–470.

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2015. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013.Yogyakarta: Kata Pena

Machin, A. (2013). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 203–208.

Mahendra, K. A., Arini, N. W., & Sumantri, M. (2016). Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SDN 1 Sangsit.

Nihayanti, Semara, D. B. K. N., & Abadi, I. B. G. S. (2015). Proses Pembelajaran dengan Pendekatan Saintifik Pada Di Kelas II SD Negeri 14 Dauh Puri Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas Pendidikan Ganesha, 2013(1).

Puspitarukmi, P. S., Fuady, A., & Wardani, N. E. (2014). Pemanfaatan media gambar berseri dengan metode Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Menulis Eksposisi, I(April), 551–561.

Putri, Sisca Pradini Olyvia, M. (2013). Pemanfaatan Media Gambar Berseri untuk Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar, 2013, 1–10.

Sari, Putu Desi Ratna, Agung, Anak Agung Gede, Widiana, I. W. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik dan Kepercayaan Diri, (2).

Subagia, I Wayan, Wiratma, I. G. L. (2016). Profil Penilaian Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Kurikulum 2013, 5(1), 725–738.

Sugiarti, N. L. P. Y., Putra, I. K. A., & Abadi, I. B. G. S. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran TTW (Think Talk Write) Berbantuan Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Gugus 1 Kecamatan Kediri Tahun Ajaran 2013 / 2014 Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas, 2(1).

Sumerti, N. L., Putra, I. K. A., & Suardika, I. W. R. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Concept Sentence Berbantuan Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas V SDN 22 Dauh Puri Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja , Indonesia e-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD ( Vol : 2 No : 1 Tahun 2014 ).

Suryantari, K. D., & Sumantri, M. (2014). Analisis Kesenjangan Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di SD Negeri 4 Kaliuntu, (103), 59–69.

Susanti, Apriliya, Hariani, S. (2013). Penggunaan Media Gambar Berseri untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV SDN Tambak Kemeraan Kecamatan Krian Apriliya Susanti, 1–11.

Wartini, Ida Ayu Km Mirah, Lasmawan, I Wayan, Marhaen, A. A. I. . (2014). Sikap Sosial dan Hasil Belajar Pkn di Kelas VI. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, 4.

Waty, S., Rustini, T., & Sundari, N. (n.d.). Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Kolaboratif Siswa dalam Pembelajaran IPS di Kelas IV SD, (1), 1–13.

Wicaksosno, Lugas. 2012. Sekolah di Buleleng Tetap Terapkan Kurikulum 2013. Bali.tribunnews.com.

Widyani, Luh Ni Sadewi, Suwatra, I. I. W., & Widiana, I. W. (2017). The Discrepancy of Curriculum 2013 in Teaching and Learning Process Based on Permendikbud No 65 of 2013 in SD Laboratorium Undiksha, 1(65), 57–64.

Downloads

Published

2017-10-20

How to Cite

Agung, A. A. G., Widiana, I. W., & Indrasuari, N. K. S. (2017). Pengembangan Aktivitas Pembelajaran Mengasosiasi Berbasis Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Proses Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 138–146. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.10323