INOVASI PEMBELAJARAN SAINTIFIK DENGAN SNOWBALL THROWING DALAM PROSES MENANYA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA

I Nyoman Jampel, I Wayan Widiana, Made Yeni Juliantari

Abstract


This research is aimed at determine the differences students learning outcome between of students applying scientific approach in process of questioning assisted by Snowball Throwing and students applying conventional learning. This research is a quasi experimental which used non equivalent post-test only control group design. The population were 3rd  grade Of  Elementary School student in school piloting of Curriculum 2013, Buleleng District with  the number of the student were 358 students, through random sampling technique. The data of  students’ learning outcomes were collected using regular multiple choice test and essay test. The data were analyzed by using descriptive statistics namely modus, media, mean and inferential statistic, namely t-test. The result of t-test analysis that thitung is greater than ttabel, 2,7327 > 1,9965 with 66 df. It can be concluded that scientific approach in process of questioning assisted by Snowball Throwing gave  a significant learning outcomes of  3rd  grade elementary school.

Keywords


Learning outcomes, Questioning; Scientific approach; Snowball Throwing

Full Text:

PDF

References


Ayu, P., Indah, H., Nurjaya, I. G., Ayu, S., & Sriasih, P. (2015). Analisis Keterampilan Bertanya Guru Dan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas X Tav 1 Smk Negeri 3 Singaraja Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, (1).

Japa, I Gusti Ngurah dan I Made Suarjana. 2015. Pendidikan Matematika III Berpendekatan PMRI & Perubahan Konseptual. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Hanafiah, Nanang dan Cucu Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama

Kosasih, 2016. Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya

Kristiantari, M. R. (2014). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar Dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Integratif Menyongsong Kurikulum 2013, 3(2), 460–470.

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena

Luh, N., Widyani, S., Suwatra, I. I. W., & Widiana, I. W. (2017). The Discrepancy of Curriculum 2013 in Teaching and Learning Process Based on Permendikbud No 65 of 2013 in SD Laboratorium Undiksha, 1(65), 57–64

Luh, N., Wina, P., Ardana, I. K., & Kristiantari, M. G. R. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbasis Snowball Throwing Berbantuan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pengetahuan Muatan Ipa Siswa Kelas VC SDN 17 Dauh Puri Tahun Ajaran 2015 / 2016.

Murniasih, T. R. (2007). Peningkatan Keaktifan Mahasiswa Pada Pembelajaran Pengembangan Media Manipulatif Melalui Strategi Snowball Throwing, (1), 691–697.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 57 Tahun 2014 tentang kurikulum 2013 tersedia pada http://pgmi.uin-suka.ac.id/media/dokumen_akademik/20160310_Permendikbud%20Nomor%20057%20Tahun%202014.pdf (diakses tanggal 6 Januari 2017)

Rahman, A. (2014). Penerapan Metode Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Pada SDN No. 1 Pantolobete, 5(4), 154–167.

Rita, O., Amrazi, & Rustiyarso. (2016). Kesulitan Guru Dalam Penerapan Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Kasus Pada Guru Sosiologi Di SMA. Kalimantan: UNTAN. Retrieved from http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/17225

Sandi, I. K., Suwatra, I. W., & Widiana, I. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Ipa Dengan Kovariabel Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SD Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja , Indonesia, (1).

Sani, Ridwan Abdullah. 2015. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta : PT Bumi Aksara

Sari, M. (2015). Penggunaan model listening team sebagai sarana meningkatkan kemampuan bertanya pada pembelajaran ipa siswa kelas x smk yp 17-2 madiun, 2(1), 23–28.

Sardiman, A.M. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ Media

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta

Wahyudhiatmika, P., Kt, D. B., Semara, N., & Abadi, I. B. G. S. (2015). Proses Pembelajaran Dengan Pendekatan Saintifik Pada Kurikulum 2013 ( Tema Sejarah Peradaban Indonesia ) Di Kelas V Sd Negeri 7 Sesetan Kecamatan Denpasar Selatan Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja , Indonesia, 2013.

Wardhiana, I. K. S., Asri, I. G. A. A. S., & Suniasih, N. W. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Pkn Kelas V SD Negeri 1 Bungbungan




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v1i2.10159

Article Metrics

Abstract view : 777 times
PDF file view : 1438 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar


JURNAL ILMIAH SEKOLAH DASAR IS PUBLISHED BY:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayan_widiana@yahoo.co.id


Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar terindeks oleh

 Akreditasi SINTA   




Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar memiliki lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.