THE APPLICATION OF TEAMS-GAMES-TOURNAMENT (TGT) TO INCREASE STUDENTS’ ACTIVENESS AND LEARNING OUTCOMES

Authors

  • Dewi Siswanti Putri Universitas Kristen Satya Wacana
  • Mawardi Mawardi Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23887/jpp.v50i2.11652

Keywords:

Teams-Games-Tournament, activeness, learning outcomes

Abstract

This study was aimed at improving the activeness and learning outcomes of 5th grade students of SDN Jetak 03 Getasan District of Semarang Regency with the application of Teams-Games-Tournament (TGT) model. This study was applied to 5th graders with 18 students as subject and using spiral model from C. Kemmis & Mc Taggart in 2 cycles. Data collection techniques used was test and non-test techniques. Results show that there was an increase from cycle I and cycle II, in both students’ activeness and student learning outcomes. Therefore, TGT model can be used to increase students’ activeness and learning outcomes.

References

Aristika, Widaswara. 2014. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Sumber Daya Alam dan Penggunaannya Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Kelas V SDN Karang Taruna 1 Kecamatan Pelaihari Kabupaten Tanah Laut. Jurnal Paradigma. 9 1. 70-71.

Cahyadi, Mei. 2016. Penerapan Model TGT Meningkatkan Penguasaan Kompetensi IPA Siswa Kelas VB SD Negeri 8 Pemecutan. Jurnal Mimbar PGSD. 4 1. 7-9.

Dimyati, Mudjiono. 2013. Belajar & Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fauziah, Resti. 2016. Penerapan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sumber Daya Alam di Kelas III SD Negeri 70 Kuta Raja Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa. 31. 62-63.

Hasanah, Wiwid. 2016. Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Menggunakan Model Kooperatif Teams Games Tournament (TGT) Pada Konsep Pesawat Sederhana. Jurnal PGSD Kampus Cibiru. 43. 6-9.

Hasim, Muhammad. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Tgt Berbantuan Media Gambar Seri Untuk Meningkantkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar PGSD. 63. 8-11.

Huda, Miftahul. 2013. Model - Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Metalia, Puput Hanggarwati. 2016. Penerapan Model Pembelajaran TGT Dengan Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD. 63. 9-10.

Radha Devi, Lishvari. 2016. Penerapan Pendekatan Saintifik Berbasis Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Untuk Meningkatkan Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Mimbar PGSD. 41. 5-7.

Republik Indonesia, 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) No. 22. Jakarta : Sekretariat Negara.

Slamet Riyadi, Bambang. 2016. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Teams Games Tournament (TGT) Pada Pembelajaran Ipa Tentang Struktur Tubuh Manusia dan Fungsinya bagi Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Lumbir Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Academy of Education. 13 16-17.

Slavin. 2005. Cooperatif Learning. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Sulistya Wardani, Naniek, dkk. 2012. Asesmen Pembelajaran SD. Salatiga: Widya Sari Press.

Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Taonah. 2016. Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV dalam Pembelajaran IPA Tentang Struktur dan Fungsi Bagian Tumbuhan Melalui Metode Numbered Heads Together (NHT) di SD Negeri 3 Purwojati Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Academy of Education. 1(3). 113.

Wisudawati, Sulistyowati. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Downloads

Published

2017-07-31

How to Cite

Putri, D. S., & Mawardi, M. (2017). THE APPLICATION OF TEAMS-GAMES-TOURNAMENT (TGT) TO INCREASE STUDENTS’ ACTIVENESS AND LEARNING OUTCOMES. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 50(2), 60–68. https://doi.org/10.23887/jpp.v50i2.11652

Issue

Section

Articles