Motivation for Learning English Early Childhood Through Storytelling Method Using e-Big Book Media
DOI:
https://doi.org/10.23887/jet.v4i2.25155Kata Kunci:
Motivation, storytelling, e-bookAbstrak
English learning motivation is a condition that arises in a person to carry out learning activities, especially English, to increase vocabulary and achieve learning goals, but the learning process was still focused on the teacher and used lecturing method. Therefore, this research aimed to analyze the use of storytelling methods based on e-big book media. This research was a quasi-experimental research with nonequivalent control group design. The population of this research was group B which was consisted of 546 children. The samples were taken by a cluster random sampling technique. The sample consisted of 25 students in the experimental group and 22 students in the control group. Data collection was done by using a non-test with an observation method. The data were analyzed by using t-test. The results of data analysis were t-count = 10,73 at the 5 % significance level and dk = 45, t-table = 2,003 t-count = 10,73> t-table = 2,003. So, the use of storytelling methods based on e-big book media would have an impact on English learning motivation. This research helps teachers to add references to learning media that can be used.
Referensi
Agusniatih, Andi. 2019. Keterampilan Sosial Anak Usia Dini dan Metode Pengembangan. Tasikmalaya: Edu Publisher.
Andriyani, L.W, Mahadewi, Tirtayani L.A.2016."Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Kognitif Dalam Mengenal Konsep Bilangan Anak Kelompok B". e -journal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, Volume 4, Nomor 2.
Arinoviani, K D, K.D., Pudjawan & Antara, P. A. 2016."Penerapan Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Anak Kelompok A1 Dalam Kegiatan Ekstrakulikuler". e-journal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 4, Nomor 2.
Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Astri, N.L.P., Pudjawan, K. & Antara, P. A dkk. 2016. “Pemanfaatan Media Big Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Anak Kelompok B TK Dalam Kegiatan Ekstrakulikuler”. e-jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 4, Nomor 2.
Aulina, Choirun Nisak. 2018. "Penerapan Metode Whole Brain Teaching Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini". Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol 2 No 1. (hlm 1-12).
Candra, I W., I G A Harini., & I N Sumirta. 2017.Piskologi Landasan Keilmuan Praktik Keperawatan Jiwa Yogjakarta: Penerbit Andi
Emnda, Amna.2017."Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran”. lantanida journal. Vol 5. No. 2. (hlm 172-185).
Ernayanti, L. W., Pudjawan, K., Mahadewi, L. P. P. 2017. “Pengaruh Bercerita Bermediakan Audio Visual Pembelajaran Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Gugu III Kecamatan Buleleng. ejournal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 5. No 3. (hlm 325-335)
Fadillah, Muhammad.2014. Desain Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hikmah, dan H, Gunawan. 2016. "Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Melalui Metode Permainan Dari Bahan Bekas Pada Kelompok B Di Kelompok Bermain Darma Mulya Tenggarong Seberang Tahun Pelajaran 2016/2017". Jurnal fkip-uwgm. (hlm 1-15)
Kurniawati, L. P. R, Tirtayani, L.A., Darsana, I. W. 2018. "Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Menyimak Pada Anak Kelompok B di PAUD Gugus Anggrek Kuta Utara. ejournal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 6. No 3. (hlm 272-281).
Latif, Mukthar, Zukhairina., R Zubadiah & M Afandi 2013. Orientasi Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Pernada Media Grup
Latipah, Eva.2012. Pengantar Piskologi Pendidikan. Yogjakarta: Pedagogia
Madyawati, Lilis. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Pernadamedia Grup
Mawardi, G., Iriani, T., Daryati, D. 2019. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Kompetensi Pembelajaran Poko Materi Keterampilan Dasar Mengajar. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil. Volume 8 No 1. (hlm 25-30).
Nurjanah, P.A., G. Anggraini, 2020. “Metode Bercerita untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia. Vol, 5 (1). Hlm, 1-7.
Noge, Maria Desidaria. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Bilingual Preview-Review Berbasis E-Flashcar Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Bahasa Inggris Siswa SMP. e-journal education of technology. Vol 2 (1). (hlm 13-19)
Nyoman, T. A. L. N., Suadnyana, I.N., Made Putra. 2019. “Pengaruh Metode Bercerita Melalui Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Moral Anak Kelompok B TK Handayani II Denpasar Barat Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Vol 7 No 2. (hlm 120-130).
Oktiani, Ifani. 2017. “Kreativitas Guru dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik”. Jurnal Kependidikan. 5(2). hlm 216-232.
Pintubatu, R., Ardana I.K., Tirtayani L.A. 2017. “Pengaruh Metode Demonstrasi Melalui Media E-Flashcard Bilingual Terhadap Kemampuan Kemampuan Kosa Kata Bahasa Inggris Pada Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 5, Nomor 3 (hlm 368-377).
Rahmat, Pupu Saeful. 2018. Landasan Piskologi. Jakarta: Bumi Aksara.
Sardiman,2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.Jakarta.PT Rajagrafindo Persada.
Robbani, Ghozi Dzikri. 2016. Game Edukasi Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Dengan Audio Visual Untuk Anak Usia Dini Berbasis Android. Skripsi. Jurusan Teknik Elektro. Semarang. Universitas Negeri Semarang.
Sudiarta. I.W,2017."Pengaruh Metode Jolly Phonics Terhadap Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Bahasa Inggris Pada Anak Kelompok B TK Mahardika Denpasar". Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran.Volume 1, Nomor 3.
Sulistyo, Ignatius. 2016. “ Pengingkatkan Motivasi Belajar dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif TGT Pada Pelajaran PKN. Jurnal Studi Sosial. Vol 4 No 1 . (hlm 14-19)
Suratini, S. (2017). Pengaruh Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Di Indonesia. Future: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 5(1), (hlm 68-84).
Syarah, E.S., Yetti, E., & Firdani, L. 2018. “Pengembangan Media Komik Elektronik Untuk Meningkatkan Pemahaman Konversi Kelautan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini. Vo 12 Edisi 2. (hlm 231-240).
Tirtayani, L. A., Magata, M., Lestari, N.G. A. M. Y. 2017. "Teacher-friendly e-flashcard: A development of bilingual learning media for young learners." Journal of Education Technology. Volume 1 No 1 (hlm18-29).
Trisnanti, I. A. N. L., Tirtayani, L.A., Putra, I.K.A.2018."Pengaruh Media Flash Card Bilingual Terhadap Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Permulaan Anak Kelompok B TK Gugus Mawar ". e-journal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. Volume 6, Nomor 3. (hlm 344-352).
Uno, Hamza. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahab, Rohmalina. 2016. Piskologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Authors who publish with the Journal of Education Technology agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)