Development of Learning Media for Video Audio-Visual Stop Motion Based on Contextual Teaching and Learning in Science Learning Water Cycle Material
DOI:
https://doi.org/10.23887/jisd.v4i3.27357Keywords:
stop motion, contextual teaching and learning, water CycleAbstract
Learning done conventionally often makes students bored and less motivated to learn. In this time of the pandemic, the use of technology-based media such as audio-visual learning videos can become one of the ways for teachers to create effective learning. Audio-visual learning media are developed to make it easier for teachers to deliver learning materials. By developing technology-based media, online learning can be accomplished. The purpose of this research is to know the development and feasibility of media learning audio-visual video stop motion based contextual teaching and learning. The study employs research design and development. The development of audio-visual media videos stops motion based contextual teaching and learning is expected to make online learning during the pandemic more effective, efficient, and useful in elementary school.
References
Adi, A. P. (2017). Bikin Video Apapun Tanpa Ribet. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Asyhari, A dan Helda S. 2016. Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 5 (1), 1-13.
BSNP. (2008). Pedoman Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Sekolah Dasar. Jakarta: BSNP.
Fujiyanto, A., dkk. 2016. Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 851-850.
Furi, U. L., Mustaji. (2017). Pengembangan Media Video Mata Pelajaran Komposisi Foto Digital Bagi Siswa Kelas XI Multimedia di Sekolah Menengah Kejuruan.Kwangsan, 5(2), 91-100.
Hakiki, M., dkk. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (Ctl) Terhadap Hasil Belajar Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Studi Kasus Kelas XII SMA Negeri 3 Padang). Jurnal bimbingan dan konseling, 1(2), 1-17.
Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(1), 26–50.
Hayati, N., Ahmad, M. Y., Harianto, F. (2017).Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota.Jurnal Al-hikmah, 14(2), 160-180.
Hayati, N., dkk. 2017. Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Jurnal Al-hikmah, 1(14), 161-180.
Kasmawati., dkk. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 70-75.
Kurniawan, C., dan Hidayati. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Siklus Air Dan Dampaknya Pada Tema Peristiwa Dalam Kehidupan Untuk Kelas V SDN Jetis II. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5 (2), 611-615.
Lailatusholihah, I., S. K. 2016. Pengembangan Stop Motion Chemistry Sebagai Media Pembelajaran Audio Visual Materi Laju Reaksi Untuk Peserta Didik SMA/MA. Jurnal Pembelajaran Kimia, 5(3), 1-11.
Lisiswanti, R., dkk. 2016. Peranan Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Kesehatan, 6 (1), 102-105.
Maryanti, S., D. T. K. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Untuk Pembelajaran Biologi Dengan Aplikasi Picpac. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 8(1), 26-33.
Maryanti, S., Kurniawan, D. T. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop motion untuk Pembelajaran Biologi dengan Aplikasi Picpac. E- Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 8(1) 26-33.
Musriliani, C., dkk. 2015. Pengaruh Pembelajaran Cotextual Teaching Learning terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Gender. Jurnal Didaktik Matematika, 2(2), 49-58.
Pradilasari, dkk. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(1), 9-15.
Purwanti, R., dan Natanael R. 2016. Video Animasi Stop Motion Sebagai Media Pembelajaran Pada Kampanye Pengenalan Tertib Berlalu Lintas Bagi Remaja Pengendara Sepeda Moto. Widyakala, 3, 1-8.
Purwanto.(2014). Evaluasi hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Purwono, dkk. 2014. Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 127-144.
Ridwan, A. (2015). Rumus dan Data Dalam Analisis Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rozie, F. 2013. Pengembangan Media Video Pembelajaran Daur Air untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa SD. Jurnal Pendidikan Sains, 1(4), 413-424.
Sabroni, D. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 56-68.
Sari, P. M. N., dkk. 2020. Efektivitas Hasil Belajar Matematika Melalui Model CTL Berbasis Masalah Terbuka Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 248-256.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulfemi, W. B. dan Nunung Y. 2019. Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Berbantu Media Miniatur Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 7(2), 73-84.
Suwarjo. (2012). Penerapan Student Centered Approach pada Pembelajaran Taman Kanak-Kanak Kelompok B (Studi Kasus di Sekolah Laboratorium Rumah Citta). Jurnal Pendidikan Anak 1(1), 79-102.
Usmaedi., Alamsyah, T. P. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar dan Self-Esteem Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (PKn). JPSD, 2(2), 215-223.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with the Journal Ilmiah Sekolah Dasar agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)