HUBUNGAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMATANGAN KARIR SISWA XI TEKNIK AUDIO VIDIO SMK NEGERI 2 SALATIGA

Elsanidia Della, Tritjahjo Danny Soesilo, Yustinus Windrawanto

Abstract


This study aims to determine the significance of the relationship between learning motivation and career maturity in the students of Class XI Audio Vidio (TAV) in Salatiga Vocational High School number  2 . This type of research is a correlation consisting of two variables: learning motivation and career maturity. The subjects of this study were students of class XI TAV (A and B) totaling 66 people through total sampling technique. Data collection for both variables using a questionnaire. Analysis using Kendall Tau technique. From the results of data analysis, the correlation coefficient (r) between the variables of learning motivation and student career maturity was obtained at r = 0.735 and p value 0.000. Shows that learning motivation contributes positively and significantly to students' career maturity. A positive and significant relationship between learning motivation and career maturity in class XI students of Salatiga Vocational High School number  2. The conclusion of this study is that the higher the learning motivation, the higher the student's career maturity, and vice versa.

Keywords: Learning Motivation, Career Maturity


Full Text:

PDF

References


Afitriyani, Tabita Mia. 2016. Hubungan Motivasi Berprestasi Dengan Kematangan Karir Pada Mahasiswa Angkatan 2012 Fakultas Sains Dan Matematika. Salatiga : Universitas Kristen Satya Wacana.

Apriansyah, Supriatna Sidik. 2014. Hubungan Antara Prestasi Belajar dengan Perencanaan Karir. Yogyakarta : Universitas Ahmad Dahlan.

Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Corey, G & Corey. 2006. I Never Knew I Had A Choice : Exploration In Personal Growth (8th ed). United States Of America: Thomson brooks Jemmars.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Istiqomah, Inarotul.2014 . Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Perencanaan Karir Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Satu Atap Kedung Jati. Salatiga : Universitas Kristen Satya Wacana.

Juwitaningrum, Ita. 2016. Program Bimbingan Karir untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa SMK. Yogyakarta : Universitas Ahmad Dahlan .

Mar’atur Rafiqah.2013.” Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar”. Jurnal Bimbingan Konseling FKIP Universitas Lampung Vol 2 No 1.

Partino, H R. 2006. Kematangan Karir Siswa Sma. Yabansai. Universitas Cenderawasih.

Priyatno, Dwi. 2012. Mandiri Belajar Analisis Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Media Kom

Rachmawati, Y. E. 2012. Hubungan antara Self-efficacy dengan Kematangan Karir pada Mahasiswa Tingkat Awal dan Tingkat Akhir di Universitas Surabaya. Surabaya : Universitas Surabaya

Santrock, John W. 2002. Life-span Development : Perkembangan Masa Hidup. Edisi 5 jilid 2, Jakarta : Erlangga

Sardiman. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada

Siagian, Sondang P. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Bumi Aksara

Sugiyono. 2012. Statistik untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suprihatin ,Siti. 2015. ”Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa”. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro Vol.3.No.1 (2015) 73-82

Suranto. 2015. “Pengaruh Motivasi, Suasana Lingkungan Dan Sarana Prasarana Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa (Studi Kasus Pada Sma Khusus Putri Sma Islam Diponegoro Surakarta). Program Studi Pendidikan Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 25, No.2, Desember 2015.

Sukardi Dewa Ketut, 2004. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta : Reneka Cipta

Tyas. Prasetyaning, dkk. 2012. Hubungan antara Motivasi Belajar dan Keyakinan Diri dengan Kematangan Karir pada Siswa SMK Muhamadiyah 2 Andong Boyolali. Solo : Universitas Sebelas Maret

Walgito, Bimo. (2004). Bimbingan dan Konselin. Yogyakarta: C.V. Andi Offset.

Wijaya, Fitria. 2009. Hubungan Antara Kematangan Karir dengan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas X MAN Cibinong. Depok : Universitas Gunadarma.

Winardi, J. (2001). Motivasi dan Pemotivasian dalam Manajemen. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Winkel. W.S. dan Hastuti, 2004. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Yamin, M. 2008. Stretegi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Ciputat: Gaung Persada Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/ijerr.v1i3.16357

Article Metrics

Abstract view : 1678 times
PDF file view : 15 times

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.23887/ijerr.v1i3.16357.g9779

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indonesian Journal of Educational Research and Review is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id

 


Indonesian Journal of Educational Research and Review indexed by:

Akreditasi SINTA 2        BASE Ekuitas

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Educational Research and Review is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.