Development of Learning Media for Picture Cards to Improve Sexual Understanding in Group B Kindergarten Children

Ni Made Putri Widiarsini, Putu Rahayu Ujianti, Mutiara Magta

Abstract


The problem in this study is how to develop appropriate flash cards that are suitable for use as a tool to improve sexual understanding for children in Group B Kindergarten. The aim of this study was to develop appropriate flash cards of sexual understanding as a learning media for children in Group B Kindergarten. The type of this study was Developmental Research with ADDIE model. The data collection method in this study were the validation questionnaire of material experts and media experts. The technique of data analysis used in this study was Quantitative Descriptive. From the research in this study was appropriate to be used. From the result of material experts validation showed that the media was categorized appropriate with an average score of 4. The result of the validation by media experts was categorized as highly appropriate with average score 4.13. Based on this result it can be concluded the media that was developed in this study was appropriate to be used as the sexual knowledge learning media for children of Group B Kindergarten

References


Adam, S. (2015). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi siswa kelas X SMA Ananda Batam. Computer Based Information System Journal, 3(2).

Alfons, M. (2019). LPSK: Kasus Kekerasan Seksual pada Anak Meningkat Tiap Tahun. Detik News.

Aziz, S. (2015). Pendidikan seks anak berkebutuhan khusus. Yogyakarta: Gava Media.

Bambang, W. (2011). Pendidikan Jarak Jauh-Perancangan Pengembangan, Implementasi, dan Evaluasi Diklat. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

BKKBN. (2009). Pelecehan Seksual: Buku Suplemen Bimbingn Teknis Kesehatan Reproduksi. Jakarta: Kantor Perwakilan Unesco.

Chomaria, N. (2012). Pendidikan seks untuk anak. Aqwam.

Damayanti, M. (2017). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR DALAM LAYANAN DASAR UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SEX EDUCATION SISWA KELAS VI SDN SADENG 1. Universitas Negeri Semarang.

Fitriyah, F. (2016). Penerapan layanan informasi dengan menggunakan buku panduan pendidikan seks untuk meningkatkan pemahaman siswa terhadap perilaku seksual menyimpang di kelas VII B SMP Kartini Surabaya. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 2(2), 29–35.

Fundrika, B. A. (2020). Bayang Kekerasan Seksual Anak di Tengan Pandemi Virus Corona Covid-19. https://suara.com/healt

Kurnia, N., & Tjandra, E. (2012). Bunda, Seks itu apa sih. Cara Cerdas Dan Bijak Menjelaskan Seks Pada Anak, Jakarta, PT Gramedia Pustaka Utama.

Magta, Mutiara, dkk. (2018). PERSEPSI GURU TERHADAP PENDIDIKAN SEKSUAL UNTUK ANAK USIA DINI. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2).

Mansur, M. A. (2005). Pendidikan anak usia dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mar, M., & Sujana, Y. (2016). PENGGUNAAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN PENGETAHUAN SEKSUALITAS PADA ANAK KELOMPOK B2 TK ISLAM PERMATA HATI MAKAM HAJI KABUPATEN SUKOHARJO Pengaruh Penggunaan Media Video Tehadap Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini yang. 1–7.

Mukti, A. (2016). Pendidikan Seks Untuk Anak Usia Dini Perspektif Islam. Jurnal Harkat: Media Komunikasi Gender, 12(2).

Mulyasa, H. E. (2012). PAUD Management. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, N. (2004). Materi Pokok Psikologi Pendidikan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Oktarina, N. D., & Liyanovitasari, L. (2019). Media Cerita Bergambar Tentang Pengenalan Seks Dini Meningkatkan Pengetahuan Anak Usia Dini. JURNAL KESEHATAN PERINTIS (Perintis’s Health Journal), 6(2), 110–115.

Pinandhita, V. (2020). Kekerasan pada anak tak menurun”. Lokadata. Id (10 Jan 2020), Available on Https://Lokadata. Id/Artikel/2020-Kekerasan-Pada-Anak-Tak-Menurun, Accessed, 10.

Pratita, D. (2014). Penggunaan Media Kartu Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Di SMP. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 25(2), 86–94.

Rahadi, A. (2003). Media Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan. Dalam Jurnal Ilmu Kependidikan, 5, 173–187.

Rahman, A. (2002). Buletin Padu. Jakarta: Direktorat PADU.

Ratnasari, R. F., & Alias, M. (2016). Pentingnya pendidikan seks untuk anak usia dini. Tarbawi Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2).

Redaksi. (2020). Terhitung dari Januari Hingga Juli 2020, Kasus Kekerasan Seksual pada Anak Menjadi Kasus Tertinggi. https://mitrapost.com/2020/08/25/terhitung-dari-januari-hingga-juli-2020-kasus-kekerasan-seksual-pada-anak-menjadi-kasus-tertinggi/

Rofiah, F. (2016). Tingkat Pemahaman Konsep. Bandung: Eureka Pendidikan.

ROSELA, R. I. A. (2014). Survey Tentang Pemahaman Pendidikan Seks Siswa Kelas X Smk Dr. Soetomo Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal BK UNESA, 4(3).

Sari, W., & Pathoni, H. (2017). Pengembangan modul elektronik berbasis 3d pageflip professional pada materi konsep dasar fisika inti dan struktur inti mata kuliah fisika atom dan inti. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 2(01), 38–50.

Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. In Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. In Koleksi Buku UPT Perpustakaan Universitas Negeri Malang (Vol. 0, Issue 0). Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wasilah, E. B. (2012). Peningkatan kemampuan menyimpulkan hasil praktikum ipa melalui penggunaan media kartu. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1).

Zubaedah, S. (2016). Pendidikan seks pada anak usia dini di taman kanak-kanak (TK) Islam kota Yogyakarta. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 2(2), 55–68.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/ijerr.v4i1.31565

Article Metrics

Abstract view : 109 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Indonesian Journal Of Educational Research and Review


Indonesian Journal of Educational Research and Review is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id

 


Indonesian Journal of Educational Research and Review indexed by:

Akreditasi SINTA 2        

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Educational Research and Review is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.