The Effects of Anxiety and Emotional Intelligence on the Mathematics Learning Results of Fifth Grade Students

Ni Komang Reza Cahyani, I Gusti Agung Ayu Wulandari

Abstract


One of the successes of achieving learning goals can be seen from the learning outcomes. Anxiety and emotional intelligence are internal factors that influence learning outcomes. This study aims to find out the influence of anxiety and emotional intelligence on the results of learning Mathematics students grade V SD Gugus Ir. Soekarno, Denpasar Selatan on 2020/2021. This research is an"expost facto"study with a population of 238 people. The sample was determined using proportional random sampling techniques, so that the number of samples obtained as many as 142 people. Data collected by questionnaire and recording of PAS value document semester I. Hypothesis test is done with simple regression analysis technique and double regression analysis. The results of this study showed that: (1) There is an influence of anxiety on the results of learning mathematics with a contribution of 3.5%; (2) There is an influence of emotional intelligence on the results of mathematics learning with a contribution of 6.6%; (3) There is an influence of anxiety and emotional intelligence on the results of learning mathematics with a contribution of 7.2%. So the conclusion of the study results showed there is a significant influence between anxiety and emotional intelligence on the results of learning Mathematics students grade V SD Gugus Ir. Soekarno, Denpasar Selatan on 2020/2021.


Keywords


Kecemasan; Kecerdasan Emosional; Hasil Belajar Matematika

References


Akbar, M. D., & Masykur, A. M. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Kecemasan Menghadapi Ujian Nasional Pada Siswa Kelas Xii Sman 2 Mataram. Empati, 7(3), 158–163.

Amir MZ, Z., Rendani, F., Nainggolan, M. S., & Jannah, N. (2018). Pembelajaran Kooperatif Dalam Mereduksi Kecemasan Matematis Siswa (Math Anxiety). Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(1), 23–27. https://doi.org/10.33578/prinsip.v1i1.17

Andrian, D. (2017). Mengelola kecemasan siswa dalam pembelajaran matematika. Semnastikaunimed, 9(4), 440–449.

Anisa, A., Kodirun, K., Busnawir, B., & Rahmat, R. (2019). Pengaruh Pengetahuan Dasar Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Lawa. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 100. https://doi.org/10.36709/jpm.v10i1.5648

Arieska, O., Syafri, F., & Zubaedi, Z. (2018). Pengembangan Kecerdasan Emosional (Emotional Quotient) Daniel Goleman Pada Anak Usia Dini Dalam Tinjauan Pendidikan Islam. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 1(2), 103. https://doi.org/10.29300/alfitrah.v1i2.1337

Asih, T. A., & Rochmah, E. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional Denganhasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 5(2). https://e-journal.umc.ac.id/index.php/JPS/article/view/746

Dara Asshofi, M. P., Damayani, A. T., & . R. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Faktor Persekutuan Besar dan Kelipatan Persekutuan Kecil melalui Model NHT Berbantu Media Papan Puzzle Berbintang. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 521. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.21881

Eva, L. M., & Kusrini, M. (2016). Hubungan Kecerdasan Emosional dan Berpikir Kreatif terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 245–256. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.650

Goleman, D. (2015). Emotional Intelligence. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hadi, F. Z., Fathurrohman, M., & Hadi, C. A. (2020). Kecemasan Matematika Dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. ALGORITMA Journal of Mathematics Education, 2(1), 59–72. https://doi.org/10.15408/ajme.v2i1.16312

Juliyanti, A., & Pujiastuti, H. (2017). Pengaruh Kecemasan Matematis dan Konsep Diri terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Refleksi Edukatika, 7(2), 127–131.

Komariyah, S., & Laili, A. F. N. (2018). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 4(2), 55–60. http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jp3m/article/view/SIT42/348

Lazarus, & Pratini, T. (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Katolik Makale. 1(2), 12–19.

Maharani, M., Supriadi, N., & Widyastuti, R. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Kartun untuk Menurunkan Kecemasan Siswa PENDAHULUAN Pada era kemajuan ilmu pengetahuan di abad ini , pendidikan terus menjadi topik menarik untuk diperbincangkan oleh banyak pihak . Tanpa pendidikan , manusia yang hi. Jurnal Matematika, 1(1), 101–106.

Mirnawati, M., & Basri, M. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 56–64. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i1.1240

Mulasari, M. R., Wulandari, I., & ... (2020). Model Pembelajaran Means Ends Analysis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal Pedagogi Dan …, 3(3), 358–366. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/article/view/25812

Mulhamah. (2018). Fobia dalam Pembelajaran Matematika di Pendidikan Dasar. El-Midad : Jurnal Jurusan PGMI, 10(1), 1–12. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/elmidad/article/view/501

Munirah, M., & Ahmad Putri, S. S. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i2a2.2018

Nainggolan, M. L., Yuni, Y., & Suryanti, Y. (2016). Hubungan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Persamaan Kuadrat. 180–189.

Nisrina, A. N., Rini, C. P., & Latifah, N. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sd Negeri Kutabumi Iv Kabupaten Tangerang. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 2(2), 198. https://doi.org/10.30738/tc.v2i2.2950

Nofrialdi, I., Maison, M., & Muslim, M. (2018). Tingkat Kecemasan Matematika Siswa SMA Negeri 2 Kerinci Kelas X MIA Sebelum Menghadapi Tes Matematika Berdasarkan Gender dan Hubungannya dengan Hasil Belajar. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 11. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i2.248

Nurfitriyanti, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Kecerdasan Emosional. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2), 153–162. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.2229

Nurrahmi, A., Witri, G., & Syahrilfuddin. (2019). Hubungan antara Kecemasan dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 164 Pekanbaru. 3, 661–669.

Pamungkas, A. S. (2015). Kontribusi Self Concept Matematis Dan Mathematics Anxiety Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Dinamika Pendidikan, 8(2), 55. https://doi.org/10.33541/jdp.v8i2.114

Prafitriani, S., Umanailo, M. C. B., Indrayani, N., Lisaholit, S., & Chamidah, D. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 9 Buru. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(2), 113. https://doi.org/10.36709/jppm.v6i2.9121

Saleh, F., Bey, A., & Kodirun, K. (2019). Hubungan Tingkat Kecemasan Siswa Dalam Menghadapi Ujian Akhir Semester Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 2 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(1), 29. https://doi.org/10.36709/jppm.v6i1.7392

Setiadi, Y. (2018). Hubungan Konsep Diri, Kecerdasan Emosional, dan Kecemasan Belajar dengan Prestasi Belajar Mahasiswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 119. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.1066

Setyawan, A. A., & Simbolon, D. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 1(1), 11–18. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2980

Supriyanto, D. H. (2021). Analisis Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Proses Berfikir Siswa Kelas IV dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Modern, 6(2), 85–90. https://doi.org/10.37471/jpm.v6i2.208

Talitha, V. (2018). Belajar Matematika Materi Volume Kubus Dan Balok Pada Siswa Kelas V Sdn Caturtunggal 1 Belajar Matematika Materi Volume Kubus Dan. Skripsi.

Widyarti Utami, T., Sri Astuti, Y., Studi Keperawatan Bogor, P., Kemenkes Bandung, P., Studi Ilmu Keperawatan, P., & Tinggi Ilmu Kesehatan Kendal, S. (2017). Hubungan Kecemasan Dengan Depresi Pada Anak Sekolah Dasar. 9(1), 1–5.

Wiramihardja, S. (2005). Pengantar Psikologi Abnormal. Bandung: Refika Aditama.

Wulandari, I. G. A. A., & Agustika, G. N. S. (2018). Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Mahasiswa Semester IV Jurusan PGSD UPP Denpasar Universitas Pendidikan Ganesha Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 94. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i1.15515

Yeni, E. M., & Almuslim, U. (2015). JUPENDAS , ISSN 2355-3650 , Vol . 2 , No . 2 , September 2015. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 1–10. https://www.neliti.com/publications/71281/kesulitan-belajar-matematika-di-sekolah-dasar

Zuraidah, Hariyati, T., Indah, N., & Yuniarti, S. (2020). Pengaruh Kecemasan Matematika Dan Prokraakademik Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 7 Balikpapan. 6, 1–7.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/ijerr.v4i1.33077

Article Metrics

Abstract view : 176 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Indonesian Journal Of Educational Research and Review


Indonesian Journal of Educational Research and Review is published by:

LEMBAGA PENELITIAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT (LPPM)

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116
Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayanwidiana85@undiksha.ac.id

 


Indonesian Journal of Educational Research and Review indexed by:

Akreditasi SINTA 2        

 

Creative Commons License
Indonesian Journal of Educational Research and Review is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.