Problem-Based Learning Virtual Comic Media Based on Cultural Diversity Material

Authors

  • I Dewa Agung Alit Pranata Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Indonesia
  • Ida Bagus Gede Surya Abadi Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23887/jeu.v11i1.47477

Keywords:

Instructional Media, Virtual Comic, PBL

Abstract

The limited media owned by teachers to support the online learning process impacts learning that could be more optimal. In addition, the teacher gives assignments as the most dominant method in online learning. This development research aims to develop virtual comic media for IPS content on cultural diversity. This type of research is developed using the ADDIE model. The data collection method used in this study is a non-test method, with the instrument used in the form of questionnaires. The data analysis technique used is descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of the research are media that are developed properly with the results of the review of subject content experts, design experts, and instructional media experts, the results of individual and small group trials successively obtaining a percentage score (91.6%), (100%), (98 .8%), (97.2%), and (95.3%). Based on the validation and trial results, the developed virtual comic learning media can be used as a learning medium for teaching social studies material in the context of cultural diversity material for class IV SD. Virtual comic learning media can help students in learning.

References

Agung. (2018). Metodelogi Penelitian Kuantitatif (Perspektif Manajemen Pendidikan).

Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). E-Komik Pendidikan Untuk Membentuk Karakter Dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 93. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28920.

Aprilla. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Komik Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa. Thinking Skills and Creativity Journal, 3(2). https://doi.org/10.23887/tscj.v3i2.30042.

Ardiani, N. K. E., & Anak Agung Gede Agung. (2022). Multimedia Pembelajaran Interaktif Berorientasi Teori Belajar Ausubel pada Muatan IPA Materi Sumber Energi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 26–35. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.45159.

Astutik, A. F., Rusijono, & Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Dalam Pembelajaran IPS Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Kelas V SDN Geluran 1 Taman. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(3), 543–554. https://doi.org/10.37081/ed.v9i3.2894.

Aurora, A., & Effendi, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran E-learning terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Universitas Negeri Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(2), 11–16. https://doi.org/10.24036/jtev.v5i2.105133.

Ayu Cahya Pinatih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA Kelas V di SD N 2 Gianyar Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 115–121. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i1.32279.

Badriyah, I. R., Akhwani, A., Nafiah, N., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis Model Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3651–3659. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1373.

Darmayanti, N. K. D., & Surya Abadi, I. B. G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Daring Komik Virtual dalam Muatan Materi Gagasan Pokok dan Gagasan Pendukung Bahasa Indonesia. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 170–179. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.32481.

Darmayanti, N. K., & Surya Abadi, I. B. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Daring Komik Virtual dalam Muatan Materi Gagasan Pokok dan Gagasan Pendukung Bahasa Indonesia. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(1), 170. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.32481.

Fitriani, N. M. A., & Negara, I. G. A. (2021). Pengembangan Aplikasi Daring Pembelajaran IPA Pada Pokok Bahasan Organ Gerak Manusia. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(1), 82. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.31989.

Habibah, R., Salsabila, U. H., Lestari, W. M., Andaresta, O., & Yulianingsih, D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(02), 1. https://doi.org/10.30742/tpd.v2i2.1070.

Handayani, C. F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery Melalui. Jurnal Inovasi Pendidikan …, 11(1), 1840–1848. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK/article/view/9712.

Harahap, A. R., Helena, N., Simbolon, M., & Agata, R. A. (2022). Metode Fuzzy AHP ( Analytical Hierarchy Process ) untuk Pemilihan Metode Pembelajaran Demi Menunjang Pembelajaran Matematika. Jurnal Sain Dan Edukasi Sains, 5(1), 9–17.

Irianti, S. (2022). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter pada Muatan IPS Subtema 2 ( Kebersamaan dalam Keberagaman ) Kelas IV SDN 1 Denggen Tahun Pelajaran 2020 / 2021. Sangkalemo : The Elementary School Teacher Education Journal, 1(1), 71–81. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/SANGKALEMO/article/view/4071.

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi. (2019). Model Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 5(2), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpdp.v5i2.458.

Kumalasani, M. P. (2018). Kepraktisan Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 1–11. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1a.2345.

Kurniawati, U., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kodig Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1046–1052. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.843.

Kusuma Putra, G. L. A., & Kesuma Yudha, A. A. N. B. (2021). Pemanfaatan Komik Digital Sebagai Sarana Bisnis Digital Pada Media Sosial Instagram. Jurnal Imagine, 1(2), 44–49. https://doi.org/10.35886/imagine.v1i2.264.

Magdalena, I., Septiani, A. N., Anisa, T. N., Sabil, F., & Pitaloka, N. R. (2022). Pengaruh Pandemi Covid-19 terhadap Evaluasi Pembelajaran Online Menggunakan Kurikulum 2013 pada SDN Pegadunga 03 Pagi. ARZUSIN, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.58578/arzusin.v2i1.207.

Mahendra, E. R., Siantoro, G., & Pramono, M. (2021). Pengembangan Komik Pendidikan Sebagai Media Pembelajaran Dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Education and Development, 9(1), 279–284. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2375.

Marliani, Siagian, M. (2022). Penerapan Metode Pakem Pada Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar di Kelas Tinggi. Al-Irsyad, 4(2), 79. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/880.

Megantari, K. A., Margunayasa, I. G., & Agustiana, I. G. A. T. (2021). Belajar Sumber Daya Alam Melalui Media Komik Digital. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 139–149. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.34251.

Miftah, M., & Nur Rokhman. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan peserta didik. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4), 412–420. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i4.92.

Nauman, A., Qadri, Y. A., Amjad, M., Zikria, Y. Bin, Afzal, M. K., & Kim, S. W. (2020). Multimedia Internet of Things: A comprehensive survey. IEEE Access, 8, 8202–8250. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2964280.

Pendy, A., Suryani, L., & Mbagho, H. M. (2021). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19 pada Mahasiswa Pendidikan Matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 19–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1661.

Pitaloka, S. E. D., & Sumardjono. (2017). Pengembangan Media Komik dengan Model Discovery Learning untuk Mata Pelajaran PPKN Subtema Bumi Kelas 2 SD. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 1(5), 485–495. http://e-jurnalmitrapendidikan.com/index.php/e-jmp/article/view/95.

Puspitasari, F. D. A. (2017). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Serat Wulangreh Pupuh Pangkur Untuk Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Kota Semarang. Journal of Javanese Learning and Teaching, 5(2), 17–25. https://doi.org/10.15294/piwulang.v7i2.29601.

Putri, R. D. P., Nurhayati, T., & Dhori, M. (2021). Analisis Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Amal Pendidikan, 2(1), 31. https://doi.org/10.36709/japend.v2i1.16217.

Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 49–54.

Rohmanurmeta, F. M., & Dewi, C. (2019). Pengembangan Komik Digital Pelestarian Lingkungan Berbasis Nilai Karakter Religi Untuk Pembelajaran Tematik Pada Siswa Sekolah Dasar. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 1(2), 100. https://doi.org/10.24269/muaddib.v1i2.1213.

Salahuddin, Erifa Syahnaz, Vanie Wijaya, & Sri Wahyuni. (2020). Pengembangan Media Komik Digital Pada Pembelajaran IPS Siswa SDN 02 Kelas III Kab. Sambas. Journal of Scientech Research and Development, 2(2), 061–070. https://doi.org/10.56670/jsrd.v2i2.15.

Sinsuw, A. A. E., & Sambul, A. M. (2017). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Guru-guru SMP. Jurnal Teknik Elektro Dan Komputer, 6(3), 105–110. https://doi.org/10.35793/jtek.6.3.2017.18070.

Suarni, G. L., Rizka, M. A., & Zinnurain, Z. (2021). Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(1), 31. https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226.

Suartama, I. K. (2016). Materi 4 Evaluasi dan Kriteria Kualitas Multimedia Pembelajaran. In Ubiquitous Learning Environment Based on Moodle Learning Management System (Issue January 2016). https://www.researchgate.net/publication/335541585%0AEvaluasi.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supartayasa, I. K. R., & Wibawa, I. M. C. (2022). Belajar Siklus Air dengan Media Komik Digital Berbasis Tri Hita Karana. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1), 127–137. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i1.46279.

Tegeh, M. D. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77.

Wibowo, S. A., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik untuk Meningkatkan Karakter Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5100–5111. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1600.

Wicaksono, A. G., Jumanto, J., & Irmade, O. (2020). Pengembangan media komik komsa materi rangka pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 215. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.6384.

Yuanta, F. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 91. https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.816.

Downloads

Published

2023-06-10

How to Cite

Pranata, I. D. A. A., & Ida Bagus Gede Surya Abadi. (2023). Problem-Based Learning Virtual Comic Media Based on Cultural Diversity Material. Jurnal Edutech Undiksha, 11(1), 31–40. https://doi.org/10.23887/jeu.v11i1.47477

Issue

Section

Articles