Behavioral Counseling with Engineering Modeling and Technique Token Economy to improve Confidence

Km. Shintia Agustini Purnama Sari, N. Dantes N. Dantes, Dewi Arum MWP

Abstract


This study aims to determine the effect of behavioral counseling with modeling techniques and token economy techniques to improve self-confidence in learning in students of class X SMA N 1 Singaraja. This research type is quasi experiment with research design noequivalent pretest-posttest control group design. In this study using purposive sampling technique. Testing Hypothesis 1, found t count = 11.37. The results should be consulted with t table. Based on dk = n-1 = 12-1 = 11 at the level of significance 0.05 obtained t table = 2.201. This means t arithmetic 11.37> t table 2.201. Testing Hypothesis 2 found t arithmetic = 11.48. The results should be consulted with t table. Based on dk = n-1 = 12-1 = 11 at the level of significance 0.05 obtained t table = 2.201. This means t arithmetic 11.48> t table 2.201. Result Hypothesis 3 get coefficient of F count equal to 13,588> with db: 1; 10 = 4,96. If set significance level α = 0.05.

Keywords


behavioral counseling, confidence in student learning, modeling technique, token economytechnique.

Full Text:

PDF

References


Asri, Ni Luh. (2014). Pengaruh Konseling Behavioral Dengan Teknik Positive Reinforcement untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Dalam Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. E-Journal (tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, UNDIKSHA.

Brunning, L. James. (1977). Computational Handbook of Statistik. New York: Library of Congress Cataloging in Publication

Corey, Gerald. (2013). Teori dan Praktek Konseling & Psikoterapi. Bandung: PT Refika Aditama.

Dantes, Nyoman. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta: CV ANDI OFFSET

Dantes, Nyoman. (2014). Analisis Dan Desain Eksperimen. Singaraja: Program Pascasarjana Undiksha.

Dewi, Gusti Ayu Putu Ita Trisna. (2014). Efektivitas Konseling Behavioral Teknik Latihan Asertif untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 3 Singaraja Tahun Ajar 2013/2014. Skripsi (tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, UNDIKSHA.

Dharsana, Ketut. (2014). Teori-Teori Konseling dan Teknik Konseling. Singaraja: Direktur di PTPK (Profesional Testing Sikologi Konseling).

Erford, Bradley T. (2016). 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor.: Pustaka Belajar.

Komalasari, Gantina, dkk. (2014). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: PT Indeks

Koyan, I Wayan. (2011). Statistik Pendidikan Teknik Analisis Data Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Koyan, I Wayan. (2012). Statistik Pendidikan Teknik Analisis Data Kualitatif. Singaraja: Universitas Pendidian Ganesha.

Nikmah, Musrifatun. (2014). Pengaruh Konseling Behavioral Dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas VIII B Mts. Al-Khairiyah Tegallinggah Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. E-Journal (tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, UNDIKSHA.

Nopi Sayondari, Putu dkk. (2014). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas VIII E SMP Negeri 3 Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. E-Journal(tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, UNDIKSHA.

Sukardi, Dewa Ketut. (2003). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan Dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sumadiyasa, I made. (2015). Pengaruh Konseling Behavioral Teknik Modeling dengan Penguatan Positif untuk Meninkatkan Self-Efficacy Siswa Teralienasi di Kelas X Smk Negeri 1 Seririt Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi (tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, UNDIKSHA.

Tanaya, Arya Darma Budhi Dwi. (2015). Pengaruh Konseling Behavioral dengan Teknik Token Economy untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa di Kelas VII 3 SMP Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi(tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, UNDIKSHA.

Widjaja, Hendra. (2016). Berani Tampil Beda Dan Percaya Diri. Yogyakarta: Araska.

Adiputra, S. (2015). Penggunaan Teknik Modeling Terhadap Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 1(1), 45–56.http://ejournal.stkipmpringsewu-lpg.ac.id/index.php/fokus/article/viewFile/70/21

Camerer, C. F., Loewenstein, G., & Rabin, M. (2004). Behavioral Economics: Past, Present, Future. Advances in Behavioral Economics, 2–51. https://doi.org/citeulike-article-id:568162

Damayanti, R., & Aeni, T. (2016). Rika Damayanti, Tri Aeni, 3(1), 1–10.http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/konseli/article/viewFile/572/1257

Jondrow, J., Knox Lovell, C. A., Materov, I. S., & Schmidt, P. (1982). On the estimation of technical inefficiency in the stochastic frontier production function model. Journal of Econometrics, 19(2–3), 233–238. https://doi.org/10.1016/0304-4076(82)90004-5

Kazdin, A. E. (1982). THE TOKEN ECONOMY: A DECADE LATER.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1308287/pdf/jaba00041-0109.pdf

Lessig, L., & Resnick, P. (1999). Zoning Speech on the Internet: A Legal and Technical Model. Michigan Law Review, 98(2), 395–431. https://doi.org/10.2307/1290343

Mar, A., Hasanah, A., & Saraswati, S. (2014). Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 3(4), 39–46.http://alumni.univpgripalembang.ac.id/e_jurnal/index.php/prosiding/article/viewFile/1248/1094

Mayring, P. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse. Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie. https://doi.org/978-3-531-92052_42http://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/3727/ssoar-1991-mayring-qualitative_inhaltsanalyse.pdf?sequence=1

Newcombe, R. G. (1998). Two-sided confidence intervals for the single proportion : comparison of seven methods, 872(July 1997).http://www.stats.org.uk/statistical-inference/Newcombe1998.pdf

Pendidikan, J., Pendidikan, G., Usia, A., Pendidikan, J. T., Pendidikan, F. I., & Ganesha, U. P. (2014). Penerapan teknik token economy berbantuan media kartu pasangan dalam meningkatkan kemampuan, 2(1).http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/download/3126/2595

Pendidikan, J., Pendidikan, G., Usia, A., Volume, D., Tahun, N., Luh, N., … Tahun, N. (2017). Teknik token economy terhadap perilaku disiplin di taman kanak-kanak gugus v singaraja Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 5(1).http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/download/7558/5165

Phillips, E. L., Phillips, E. A., Fixsen, D. L., & Wolf, M. M. (1971). Achievement Place: modification of the behaviors of pre-delinquent boys within a token economy123. Journal of Applied Behavior Analysis, 4(1), 1310667. https://doi.org/10.1901/jaba.1971.4-45

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J.-Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879–903. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.879

Psikologi, F., & Budaya, S. (2006). Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro Vol.3 No. 1, Juni 2006, 3(1), 55–62.http://www.ejournal.undip.ac.id/index.php/psikologi/article/viewFile/692/555

Radek Hajný. (2014). Radek Hajný Analýza jmenných tvarů adjektiv v Českém národním korpusu. Retrieved from https://is.muni.cz/th/393965/ff_b/diplomka_Hajny.pdf

S. P. P., Prof. Dr. Gede Sedanayasa, M. P. ., & Dra. Ni Nengah Madri Antari, M. E. . (2014). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Pemberian Reward Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viii a3 Smp Negeri 2 Sawan Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling, 2(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJBK/article/view/3731

Siegel, S. (1956). Nonparametric Statistics for the Behavioral Sciences. MsGraw-Hill Series in Psychology. Retrieved from https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/49577356/02livro_comportamento_organizacional__stephen_p._robbins.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1511929217&Signature=UY8H8Wz40NwgsHZENoBv9jsUvFE%3D&response-content-disposition=inline%3B filename%3DLivro_comportamento_organizacional_steph.pdf

Siswa, P., Viii, K., Smp, A., Sawan, N., & Pelajaran, T. (2013). 3 1,2,3.http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJTP/article/viewFile/1476/1337

Sri Wahjuni Astuti & I Gde Cahyadi. (2007). Majalah Ekonomi Tahun XVII, No.2 Agustus 2007, (2), 145–156.http://ejournal.unair.ac.id/index.php/JEBA/article/download/4207/2847




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/128182017

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Km. Shintia Agustini Purnama Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by:

Universitas Pendidikan Ganesha in Cooperation with Indonesian Counselor Association (IKI)

Address:
Department of Guidance and Counseling, Faculty of Education (FIP),
Universitas Pendidikan Ganesha.
Jl. Udayana No. 11, Singaraja, Banjar Tegal, Kec. Buleleng, Kabupaten Buleleng, Bali 81116, Indonesia
Phone: 036231372,Hp/Wa: +6281915723813.
Email: kadek.suranata@undiksha.ac.id | bisma@konselor.org


Creative Commons License

Bisma The Journal of Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.