Pengaruh Konseling Behavioral Teknik Modelling Melalui Lesson Study Untuk Meningkatkan Self Achievment

Amelia Nur Setianingsih, I Ketut Dharsana

Abstract


This study aims to determine the effect of behavioral counseling with modeling techniques to improve the self achievement of students and differences in self achievement of students who are given behavioral counseling techniques and modeling that is not given to students of class XI IPB SMAN 1 Sukasada. The population of this study is all students of class XI SMAN 1 Sukasada. The sample of this research is determined by random sampling technique with the number of sampling 21 students from the experimental class. Method of data collection in research using observation method, interview, diary, and questionnaire self achievment Likert scale method of data analysis method for hypothesis test using t-test. The result of this research indicate that there is influence of behavioral counseling technique of modeling to self achievement to students of class XI IPB SMAN 1 Sukasada, and there are differences of self achievment given behavioral counseling technique modeling with which not given.

Keywords


Behavioral Counseling, Modeling Technique, Self Achievment

Full Text:

PDF

References


Aminah, G. J. S. (2016). Pengaruh Kebutuhan Akan Prestasi, Kebutuhan Achievment, Kebutuhan Dominasi Dan Kebutuhan Otonomi Terhadap Kesuksesan Entrepreneur Wanita Di Kota Semarang. Retrieved from http://jurnal.untagsmg.ac.id/index.php/jideb/article/view/261

Anggraini, J. (2016). Hubungan antara kebutuhan achievment dengan asertivitas pada peserta didik di madrasah aliyah patra mandiri palembang skripsi. Retrieved from http://eprints.radenfatah.ac.id/1208/

Aridarmaputri, G. S., Akbar, S. N., & Yuniarrahmah, E. (2016). Pengaruh Jejaring Sosial Terhadap Kebutuhan Achievment Remaja Di Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Lambung Mangkurat. Jurnal Ecopsy, 3(1). Retrieved from http://ppjp.unlam.ac.id/journal/index.php/ecopsy/article/view/1937

Dantes, N. (2012). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Dharsana. (2014). Model-Model Teori, Teknik, Skill Bimbingan Konseling untuk Penulisan RPBK, Proposal, Sripsi. Tesis. Singaraja: BK FIP UNDIKSHA.

Dharsana, I. K. (2007). Dasar-Dasar Konseling Seri 2. Singaraja: Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidika Universitas Pendidikan Ganesha.

Dharsana, K. (2013). Modul Teori-Teori Konseling. Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, FIP UNDIKSHA.

Dharsana, K. (2014a). Model-Model Teori, Teknik, Skill Bimbingan Konseling untuk Penulisan RPBK, Proposal, Sripsi. Tesis. Singaraja: BK FIP UNDIKSHA.

Dharsana, K. (2014b). Teori-Teori Konseling dan Teknik Konseling. Singaraja: BK FIP Undiksha.

Dharsana, K. (2015). RPBK Seri 1 Bimbingan Klasikal, Bimbingan Kelompok, KonselingKelompok, Konseling Individu Untuk Pengembangan Variabel Terikat Bakat Verbal. Singaraja: BK FIP Undiksha.

Dimitrov. (2003). Pretest-posttest designs and measurement of change. Work (Reading, Mass.), 20(2), 159–165. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Gading, I. K., Nisa, U., & Lestari, L. P. S. (2011). Keefektifan Konseling Behavioral Teknik Modeling dan Konseling Analisis Transaksional Teknik Modeling untuk Meminimalkan Kecenderungan Perilaku Agresif Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(4). Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/1372

Hermansyah, A. (2017). Pemberian Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Modeling Untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik Kelas Vii Di Smp Gajah Mada Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/167/1/Skripsi_Pdf_NEW.pdf

Kilamanca, D. F. (2010). Hubungan Antara Kebutuhan Achievment Dan Keterbukaan Diri Dengan Intensitas Mengakses Situs Jejaring Sosial Pada Remaja, 1–104. Retrieved from https://eprints.uns.ac.id/9610/

Klein, J. D., & Schnackenberg, H. L. (2000). Effects of informal cooperative learning and the affiliation motive on achievement, attitude, and student interactions. Contemporary Educational Psychology, 25(3), 332–341. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1013

Koyan, I. W. (2012a). Statistik Pendidikan. Universitas Pendidikan Ganesha Press.

Koyan, I. W. (2012b). Statistik Pendidikan Teknik Analisis Data Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Pertiwi, S. P., Sedanayasa, G., & Antari, N. M. (2014). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Pemberian Reward Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viii a3 Smp Negeri 2

Sawan Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJBK/article/view/3731/2990

Purwadiningsih. (2016). Studi Komparasi Tentang Motif Achievment Pada Siswa Yang Orang Tuanya Single Parent Dengan Yang Lengkap Pada Siswa Kelas Ii Smk Negeri 1 Wonosegoro, 1–13.

Purwaningsih Indah Fadjeri AR Koesdyantho. (2016). Studi komparasi tentang motif achievment pada siswa yang orang tuanya, 1–13. Retrieved from http://jurnal-mahasiswa.unisri.ac.id/index.php/fkipbk/article/view/306

Putera, B. S., & Indrawati, K. R. (2016). 165 Persepsi Karyawan Terhadap Kebutuhan Achievment Dengan Komitmen Organisasi Pada Perhotelan Di Bali. Jurnal Psikologi Udayana, 3(1).

Putra, I. D. G. A. P., MWP, D. A., & Dharsana, I. K. (2017). Differences Effectiveness of Behavioral Counseling Modeling Technique with Aversi Technique to Self Endurance. Bisma The Journal of Counseling, 1(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/bisma/article/view/12833

Ratnasari, E. D. (2016). Hubungan Keterbukaan Diri Dan Kebutuhan Achievment Dengan Intensitas Penggunaan Situs Jejaring Sosial Di Sma Laboratorium Universitas Negeri Malang. Skripsi Jurusan Psikologi-Fakultas Pendidikan Psikologi UM. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/Fak-Psikologi/article/view/46513

Sri Hartati. (2017). Konsep Spiritual Parenting Dengan Pendekatan Konseling Behavioristik Dalam Membentuk Moral Anak Usia Sekolah Dasar, 4(1), 40–52. Retrieved from http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/102

Tandun, M. (2009). Motivasi Penggunaan Situs Jejaring Sosial Dan Kebutuhan Achievment (Studi Korelasional Tentang Situs Jejaring Sosial Facebook Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Achievment Di Kalangan Murid IEC Malaka Medan).

Umar, H. (2000). Metodologi Penelitian. Gramedia Pustaka Umum, Jakarta.

Wati, I. A. W., Suarni, I. K., & Dharsana, I. K. (2017). Cognitive Counseling Behavioral with Modeling The Figure of Dharmawangsa to Increase Verbal. Bisma The Journal of Counseling, 1(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/bisma/article/view/12823

Yanica Nur Laila, Y. (2015). Korelasi Antara Kebutuhan Achievment Dan Keterbukaan Diri Dengan Intensitas Menggunakan Jejaring Sosial Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 15 Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/bisma.v2i1.19970

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Amelia Nur Setianingsih, I Ketut Dharsana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by:

Universitas Pendidikan Ganesha in Cooperation with Indonesian Counselor Association (IKI)

Address:
Department of Guidance and Counseling, Faculty of Education (FIP),
Universitas Pendidikan Ganesha.
Jl. Udayana No. 11, Singaraja, Banjar Tegal, Kec. Buleleng, Kabupaten Buleleng, Bali 81116, Indonesia
Phone: 036231372,Hp/Wa: +6281915723813.
Email: kadek.suranata@undiksha.ac.id | bisma@konselor.org


Creative Commons License

Bisma The Journal of Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.