Effects of Behavioral Counseling on Modeling Techniques Improving Self Achievment
DOI:
https://doi.org/10.23887/bisma.v2i1.19970Keywords:
Behavioral Counseling, Modeling Technique, Self AchievmentAbstract
This study aims to determine the effect of behavioral counseling with modeling techniques to improve the self achievement of students and differences in self achievement of students who are given behavioral counseling techniques and modeling that is not given to students of class XI IPB SMAN 1 Sukasada. The population of this study is all students of class XI SMAN 1 Sukasada. The sample of this research is determined by random sampling technique with the number of sampling 21 students from the experimental class. Method of data collection in research using observation method, interview, diary, and questionnaire self achievment Likert scale method of data analysis method for hypothesis test using t-test. The result of this research indicate that there is influence of behavioral counseling technique of modeling to self achievement to students of class XI IPB SMAN 1 Sukasada, and there are differences of self achievment given behavioral counseling technique modeling with which not given.References
Aminah, G. J. S. (2016). Pengaruh Kebutuhan Akan Prestasi, Kebutuhan Achievment, Kebutuhan Dominasi Dan Kebutuhan Otonomi Terhadap Kesuksesan Entrepreneur Wanita Di Kota Semarang. Retrieved from http://jurnal.untagsmg.ac.id/index.php/jideb/article/view/261
Anggraini, J. (2016). Hubungan antara kebutuhan achievment dengan asertivitas pada peserta didik di madrasah aliyah patra mandiri palembang skripsi. Retrieved from http://eprints.radenfatah.ac.id/1208/
Aridarmaputri, G. S., Akbar, S. N., & Yuniarrahmah, E. (2016). Pengaruh Jejaring Sosial Terhadap Kebutuhan Achievment Remaja Di Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Lambung Mangkurat. Jurnal Ecopsy, 3(1). Retrieved from http://ppjp.unlam.ac.id/journal/index.php/ecopsy/article/view/1937
Dantes, N. (2012). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Dharsana. (2014). Model-Model Teori, Teknik, Skill Bimbingan Konseling untuk Penulisan RPBK, Proposal, Sripsi. Tesis. Singaraja: BK FIP UNDIKSHA.
Dharsana, I. K. (2007). Dasar-Dasar Konseling Seri 2. Singaraja: Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidika Universitas Pendidikan Ganesha.
Dharsana, K. (2013). Modul Teori-Teori Konseling. Singaraja: Jurusan Bimbingan Konseling, FIP UNDIKSHA.
Dharsana, K. (2014a). Model-Model Teori, Teknik, Skill Bimbingan Konseling untuk Penulisan RPBK, Proposal, Sripsi. Tesis. Singaraja: BK FIP UNDIKSHA.
Dharsana, K. (2014b). Teori-Teori Konseling dan Teknik Konseling. Singaraja: BK FIP Undiksha.
Dharsana, K. (2015). RPBK Seri 1 Bimbingan Klasikal, Bimbingan Kelompok, KonselingKelompok, Konseling Individu Untuk Pengembangan Variabel Terikat Bakat Verbal. Singaraja: BK FIP Undiksha.
Dimitrov. (2003). Pretest-posttest designs and measurement of change. Work (Reading, Mass.), 20(2), 159–165. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Gading, I. K., Nisa, U., & Lestari, L. P. S. (2011). Keefektifan Konseling Behavioral Teknik Modeling dan Konseling Analisis Transaksional Teknik Modeling untuk Meminimalkan Kecenderungan Perilaku Agresif Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(4). Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/1372
Hermansyah, A. (2017). Pemberian Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Modeling Untuk Mengurangi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik Kelas Vii Di Smp Gajah Mada Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/167/1/Skripsi_Pdf_NEW.pdf
Kilamanca, D. F. (2010). Hubungan Antara Kebutuhan Achievment Dan Keterbukaan Diri Dengan Intensitas Mengakses Situs Jejaring Sosial Pada Remaja, 1–104. Retrieved from https://eprints.uns.ac.id/9610/
Klein, J. D., & Schnackenberg, H. L. (2000). Effects of informal cooperative learning and the affiliation motive on achievement, attitude, and student interactions. Contemporary Educational Psychology, 25(3), 332–341. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1013
Koyan, I. W. (2012a). Statistik Pendidikan. Universitas Pendidikan Ganesha Press.
Koyan, I. W. (2012b). Statistik Pendidikan Teknik Analisis Data Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Pertiwi, S. P., Sedanayasa, G., & Antari, N. M. (2014). Penerapan Konseling Behavioral Dengan Teknik Pemberian Reward Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viii a3 Smp Negeri 2
Sawan Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJBK/article/view/3731/2990
Purwadiningsih. (2016). Studi Komparasi Tentang Motif Achievment Pada Siswa Yang Orang Tuanya Single Parent Dengan Yang Lengkap Pada Siswa Kelas Ii Smk Negeri 1 Wonosegoro, 1–13.
Purwaningsih Indah Fadjeri AR Koesdyantho. (2016). Studi komparasi tentang motif achievment pada siswa yang orang tuanya, 1–13. Retrieved from http://jurnal-mahasiswa.unisri.ac.id/index.php/fkipbk/article/view/306
Putera, B. S., & Indrawati, K. R. (2016). 165 Persepsi Karyawan Terhadap Kebutuhan Achievment Dengan Komitmen Organisasi Pada Perhotelan Di Bali. Jurnal Psikologi Udayana, 3(1).
Putra, I. D. G. A. P., MWP, D. A., & Dharsana, I. K. (2017). Differences Effectiveness of Behavioral Counseling Modeling Technique with Aversi Technique to Self Endurance. Bisma The Journal of Counseling, 1(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/bisma/article/view/12833
Ratnasari, E. D. (2016). Hubungan Keterbukaan Diri Dan Kebutuhan Achievment Dengan Intensitas Penggunaan Situs Jejaring Sosial Di Sma Laboratorium Universitas Negeri Malang. Skripsi Jurusan Psikologi-Fakultas Pendidikan Psikologi UM. Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/Fak-Psikologi/article/view/46513
Sri Hartati. (2017). Konsep Spiritual Parenting Dengan Pendekatan Konseling Behavioristik Dalam Membentuk Moral Anak Usia Sekolah Dasar, 4(1), 40–52. Retrieved from http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/102
Tandun, M. (2009). Motivasi Penggunaan Situs Jejaring Sosial Dan Kebutuhan Achievment (Studi Korelasional Tentang Situs Jejaring Sosial Facebook Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Achievment Di Kalangan Murid IEC Malaka Medan).
Umar, H. (2000). Metodologi Penelitian. Gramedia Pustaka Umum, Jakarta.
Wati, I. A. W., Suarni, I. K., & Dharsana, I. K. (2017). Cognitive Counseling Behavioral with Modeling The Figure of Dharmawangsa to Increase Verbal. Bisma The Journal of Counseling, 1(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/bisma/article/view/12823
Yanica Nur Laila, Y. (2015). Korelasi Antara Kebutuhan Achievment Dan Keterbukaan Diri Dengan Intensitas Menggunakan Jejaring Sosial Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 15 Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan
Downloads
Published
Issue
Section
License
BISMA the Journal of Counseling is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
BISMA Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
BISMA The Journal of Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in BISMA Journal in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of BISMA Journal are required to cite the original source, including the author's names, BISMA Journal as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the BISMA Journal held the first publication right.