Problems in the Family and the Urgency of Family Counseling in Today
DOI:
https://doi.org/10.23887/bisma.v3i2.22348Keywords:
Family, Interaction, Conflict, Family CounselingAbstract
Problems in the family become an issue that is always discussed in the development of psychological science and counseling. The family as a place to protect, be compassionate, build themselves up for its members often causes many problems. The problem is related to interactions between family members so that it causes conflict. This paper was written using the literature review method. The findings show that interactions that occur within families vary and are prone to conflict. So it is very important for family counseling to handle and develop a family to become a healthy and harmonious family.
References
Behesyti, M. H. (2003). Mencari Hakikat Agama: Bandung: PT Mizan Pustaka.
Faqih, A. R. (2001). Bimbingan dan konseling dalam Islam. Cet. ke-4,(Yogyakarta: UII Press, 2004).
Grusec, J. E. (1997). A history of research on parenting strategies and children’s internalization of values. Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory, 3-22.
Hasan, M. (2012). Psikologi dan Konseling Keluarga. Padang: BK FIP UNP.
Herliyanawati, D., & Palupi, M. (2017). Komunikasi Antar Pribadi Ibu Kepada Anak (Studi Deskriptif Kualitatif Komunikasi Ibu Kepada Anaknya yang Disekolahkan di Pondok Pesantren dalam Membangun Motivasi Belajar Anak). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Hutapea, B. (2017). Dinamika Penyesuaian Suami-Istri dalam Perkawinan Berbeda Agama (the Dynamics of Marital Adjustment in the Interfaith Marriage). Sosio Konsepsia, 16(1), 101-122.
Jamil, M. (2015). Kepuasan Interaksi Sosial Lansia Dengan Tipe Kepribadian. Jurnal Keperawatan, 3(2).
Karnangsyah, E. (2017). Hubungan pola asuh orangtua dengan hasil belajar siswa dan implikinya terhadap pelayanan bimbingan dan konseling. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 1-9.
Khalilah, E. (2017). Layanan Bimbingan dan Konseling Pribadi Sosial dalam Meningkatkan Keterampilan Hubungan Sosial Siswa. JIGC, 1(1), 41-57.
Makalew, J. (2013). Akibat hukum dari perkawinan beda agama di Indonesia. Lex Privatum, 1(2).
Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-11.
Prayitno, E. (2005). Perkembangan Anak Usia Dini dan SD. Padang: Angkasa Raya.
Rohmah, N., & Fatimah, D. F. (2016). Pola Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini di PAUD Ceria Gondangsari Jawa Tengah. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 247-273.
Sari, N. (2018). Urgensi Konseling Keluarga Islami dalam Mewujudkan Remaja yang Memiliki Motivasi Diri Positif (Studi Deskriptif Analitis di Kampung Rema Kecamatan Kutapanjang Kabupaten Gayo Lues). UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Siregar, R. (2015). Urgensi konseling keluarga dalam menciptkan keluarga sakinah. HIKMAH: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam, 2(1), 77-91.
Sobur, A. (1991). Komunikasi orang tua dan anak. Bandung: Angkasa.
Suharto, F. H. A., Wibhawa, B., & Hidayat, E. N. (2015). Interaksi Didalam Keluarga Dengan Anak Berhadapan Dengan Hukum Di Panti Sosial Masurdi Putra Bambu Apus Jakarta. Share: Social Work Journal, 5(1).
Surya, M. (1995). Bimbingan dan konseling di sekolah. Jakarta: Dekdikbud.
Usman, S. (1989). Kawin Lari Dan Kawin Antara Agama. Leberty, Yogyakarta.
Utami, W. (2017). Strategic Family Therapy untuk Memperbaiki Komunikasi dalam Keluarga di Nganjuk. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 2(2), 140-153.
Wibawani, N. A., & Pratisti, W. D. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Pada Remaja Awal. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Widiatmoko, A. D. (2018). Nilai Gotong Royong di era Globalisasi.
Willis, S. S. (2009). Konseling Keluarga (Family Counseling). Bandung: Alfabeta.
Yasin, A. F. (2018). Wanita Karir dan Problem Pendidikan Anak. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 3(2), 105-120.
Yunita, A., & Rofiyarti, F. (2017). Penerapan disiplin sebagai bentuk pembinaan pendidikan karakter terhadap anak usia dini. Pedagogi, 3(3c).
Downloads
Published
Issue
Section
License
BISMA the Journal of Counseling is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
BISMA Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
BISMA The Journal of Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in BISMA Journal in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of BISMA Journal are required to cite the original source, including the author's names, BISMA Journal as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) The authors are the copyright owner of the article, and the author grants the BISMA Journal held the first publication right.