Application of Scholastic Test Using Computer Based Tests

Wayan Eka Paramartha, I Ketut Dharsana

Abstract


The purpose of this study was to find a practical procedure in applying the CBT-based Scholastic Talent Test (Computer Based Test) at SMK Negeri 2 Singaraja. The method of this research is development research, namely the development of computer-based tests. There are three stages in this research, namely the preparation of a computer system, test calibration and utilization on a limited scale. The benefit of this research is that it can be used as an alternative to giving Talent Tests by the Guidance Counseling Teacher in providing talent-interest counseling services at the School. Then the use of computers as a substitute for tests that use paper and pencil becomes more efficient and effective. 


Keywords


Scholastic Talent Test; CBT (Computer Based Test); Guidance Counseling.

Full Text:

PDF

References


Annisak, W., & Pathoni, H. (2017). Desain Pengemasan Test Diagnostik Miskonsepsi Berbasis CBT (Computer Based Test). Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 2(01), 1–12.

Arista, P. D., & Arina, R. (2019). Students’perception On Aegisub And Divxland Media Subtitler In Subtitling Subject At The Sixth Semester Of The State Islamic Institute Of Surakarta In Academic Year 2017/2018.

As’ari, D. R. (2017). Pemanfaatan Wordershare Quiz Creator Dalam Pembuatan Soal-Soal Bahasa Arab. Arabi: Journal of Arabic Studies, 2(1), 37–46.

Fini, U. M. (2018). Penerapan Pembelajaran Berbasis Komputer (PBK) Model Tutorial dalam Mata Pelajaran Fiqih. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Fitriati, I., & Irawati, I. (2018). Implementasi Computer Based Test English Computer (CBT- EC) Untuk Efesiensi Evaluasi Bahasa Inggris Komputer di STKIP Taman Siswa Bima. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 2(2).

Martin, M., Supriyati, Y., & Budi, A. S. (2018). Pengembangan Computer Based Test (CBT) sebagai alat penilaian pembelajaran fisika SMA pada materi gerak lurus. 478–486.

Mastuti, E. (2016). Pemanfaatan Teknologi dalam Menyusun Evaluasi Hasil Belajar. Jurnal Penelitian Psikologi, 7(1), 10–19.

Mulianah, S., & Hidayat, W. (2016). Pengembangan Tes Berbasis Komputer. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 9(2), 27–43.

Nikmah, S. Z. (2019). Sistem Penilaian Computer Based Testing (CBT) Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Peserta Didik MI (Studi Multi Situs MI Perwanida Blitar dan MIN 11 Blitar).

Nurhardini, D. (2017). Studi pendahuluan: Uji validitas konstruk Culture Fair Intelegency Test (CFIT) dengan menggunakan metode Confirmatory Factor Analysis (CFA) di Pusdikbang SDM Perum Perhutani Madiun.

Prasiska, S., Kurniadi, D., & Anwar, M. A. (2018). Analisis Perilaku Penggunaan Aplikasi Ujian Sekolah Berbasis Komputer Menggunakan Model UTAUT (Unified Theory Of Acceptance And Use Technology) Di SMK Negeri 1 Batipuh. Jurnal Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika, 6(2), 15–21.

Rosyidin, P. (2016). Super TPA OTO BAPPENAS. Tangga Pustaka.

Santi, R., & Rosalina, S. (2017). Tes Potensi Akademik dan Pengetahuan Umum Berbasis Web. JUSIFO, 3(1), 59–72.

Saptono, M. P., & Widjasena, H. (2019). Perancangan dan Implementasi Aplikasi Ujian Sekolah Berbasis Komputer Atau Computer Based Test (CBT) Di SMK Negeri 1 Kabupaten Sorong. Electro Luceat, 5(2), 5–13.

Setiawati, F. A., Izzaty, R. E., & Hidayat, V. (2018). Analisis respons butir pada tes bakat skolastik. Jurnal Psikologi, 17(1), 1–17.

Sugiyono, S., Sutarman, S., & Rochmadi, T. (2019). PENGEMBANGAN SISTEM COMPUTER BASED TEST (CBT) TINGKAT SEKOLAH. Indonesian Journal of Business Intelligence (IJUBI), 2(1), 1–8.

Suharman, S. (2018). Tes Sebagai Alat ukur Prestasi Akademik. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 93–115.

Sulistyawati, M. E. S., Dewi, N., & Andayani, E. S. (2019). Pemanfaatan Media Komputer Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Dengan Metode Direct Method (Internet Based). JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 6(4), 389–394.

Susilo Rahardjo, M. P., & Zamroni, E. (2019). Teori dan Praktik Pemahaman Individu Teknik Testing. Prenada Media.

Syam, A., & Bahfiarti, T. (2017). Opini Peserta Terhadap Tingkat Transparansi Seleksi Penerimaan Calon Pegawai Negeri Sipil Melalui Metode Computer Assisted Test (Cat) Pada Badan Kepegawaian Daerah Provinsi Sulawesi Barat. KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 368–386.

Zulkifli, Z. (2018). Perancangan Aplikasi Multimedia Berbasis Computer Based Training (Cbt) Pada Bidang Teknik Vokasi. Jurnal Sains Dan Teknologi: Jurnal Keilmuan Dan Aplikasi Teknologi Industri, 18(1), 40–45.




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/bisma.v4i3.30384

Article Metrics

Abstract view : 263 times
PDF file view : 113 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Wayan Eka Paramartha, I Ketut Dharsana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by:

Universitas Pendidikan Ganesha in Cooperation with Indonesian Counselor Association (IKI)

Address:
Department of Guidance and Counseling, Faculty of Education,
Universitas Pendidikan Ganesha.
📍 Jl. Udayana No. 11, Singaraja, Banjar Tegal, Kec. Buleleng, Kabupaten Buleleng, Bali 81116, Indonesia

☏ 036231372, HP. +6281915723813 | 📧kadek.suranata@undiksha.ac.id | 📧bisma@konselor.org 

Follow Us : 💎Instagram 🏳️‍🌈Facebook | Site Map

Creative Commons License

Bisma The Journal of Counseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.