Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat

ni made sri mulyani, i made suarjana, ndara tanggu renda

Abstract


This study aims to describe the abilities and difficulties who experienced by students on solving the problem of addition and reduction of integer class IV. The research was held in XIV group which consist of three elementary schools, which is SD Negeri 1 Tukadmungga, SD Negeri 2 Tukadmungga, and SD Negeri 2 Pemaron. The number of population in Gugus XIV counted 67 students and used sample consist of 34 students or 50% the population joined from SD Negeri 1 Tukadmungga, SD Negeri 2 Tukadmungga, and SD Negeri 2 Pemaron. The data are collected using test methods, interviews, observations, and documentation. The results showed that teacher facilitated learning activities belong to proper kategory. Teachers present the lessons on interesting way so that the learning process is not boring. Discussion methods was used during the learning process to encourage students to ask and discuss so students can share their ideas.. Students experience difficulty solving problems between positive integers and negative integers in story form. Students experience difficulty because students understood the concept of integers contextually yet. It can be solved by using learning media and contextual emphasis on the concept of learning and observing student development using the results of evaluation at the end of class.

Full Text:

PDF

References


Agung, A.A Gede. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan. Malang: Aditya Media Publishing.

Agung, A.A Gede. 2016. Statistika Dasar untuk Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Alat Kemampuan Calon Guru (APKCG). 2017. PPL Real Mahasiswa S1 dan Diploma. Universitas Pendidikan Ganesha.

Alwi, Hasan. 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Balai Pustaka.

Arikunto, Suharsimi. 2011. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Astawa, Putra. 2016. “Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas V SD”. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar: FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Tersedia pada https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/463. (diakses tanggal 2 Januari 2018).

Candiasa, I Made. 2004. Analisis Butir Disertai Aplikasi dengan Iteman, Bigsteps dan SPSS. Singaraja: Unit Penerbitan IKIP Negeri Singaraja.

Darjiani, Ni Nyoman Yuni. 2015. “Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Siswa Kelas V di SD Piloting Se-Kabupaten Gianyar Tahun Pelajaran 2014/2015”. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar: FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Tersedia pada https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/5070(di-akses tanggal 2 Januari 2018).

Depdiknas.2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Hartono, Yusuf (Ed). 2014. Matematika Strategi Pemecahan Masalah. Malang: Graha Ilmu.

Japa, I Gusti Ngurah & I Made Suarjana. 2015. Pembelajaran Matematika SD.Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha

Karso, dkk. 2014. Pendidikan Matematika I. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Kementrian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Universitas Pendidikan Ganesha. 2016. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah Tugas Akhir, Skripsi, Tesis dan Disertasi. Singaraja.

Koyan. I Wayan. 2007. Statistik Terapan (Teknik Analisis Data Kuantitatif). Buku Ajar (Tidak Diterbitkan). Program Pascasarjana, UNDIKSHA Singaraja.

Narayana, I Made Edy. 2013. “Pengaruh Pendekatan Pembelajaran RME Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Bilangan Bulat Kelas IV SD Gugus I Gusti Ngurah Rai”. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar: FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Tersedia pada https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/954(di-akses tanggal 1 Januari 2018).

Nyimas, Aisyah, dkk. 2007. Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Depdiknas.

Sadra, I Wayan. 2013. Metodelogi Pembelajaran Matematika. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Suaryani, Ni Wayan. 2016. “Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Pecahan Pada Siswa Kelas V”. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar: FIP Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Tersedia pada https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/7509 (diakses tanggal 2 Januari 2018).

Sudijono, Anas. 2006. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, Mulyani. 2014. Perkembangan Peserta Didik. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka

Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widiyastuti, Sri. 2016. “Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Bilangan Bulat Kelas IV”. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Volume 4, Nomor 1. (hlm. 1-3)




DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16142

Article Metrics

Abstract view : 1061 times
PDF file view : 1273 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar


JURNAL ILMIAH SEKOLAH DASAR IS PUBLISHED BY:

UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA

Jl. Udayana, Kampus Tengah, Singaraja-Bali
Kode Pos 81116; Telp. 0362-22928
Homepage: https://lppm.undiksha.ac.id
Email: wayan_widiana@yahoo.co.id


Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar terindeks oleh

 Akreditasi SINTA   




Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar memiliki lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.