The Human Respiratory Systems Learning Video: Validity and Feasibility
DOI:
https://doi.org/10.23887/ijee.v5i1.32644Kata Kunci:
development, learning video, ADDIEAbstrak
This research is motivated by the lack of availability of learning media in the form of learning videos during the COVID-19 pandemic, especially on the science content of the human respiratory system material. This study aims to describe the design and validity of the development of learning videos. This study uses the ADDIE development model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The subjects in this study were content experts, learning design experts, learning media experts, and fifth grade elementary school students. The methods and instruments used to collect data in this study used a questionnaire. The data analysis technique used is descriptive qualitative analysis and descriptive quantitative analysis. The results of the analysis of the validity test obtained the following results. content experts got 87.5% results with good qualifications, learning design experts got 95.0% results with very good qualifications, learning media experts got 95.0% results with very good qualifications, and individual trials got 95.8 results % with very good qualifications. Thus, based on this analysis, it can be stated that this learning video product is valid and suitable for use in the science content of the human respiratory system material.
Referensi
Agung, A. A. G. (2014). Metodologi Penelitian Pendidikan. Aditya Media Publishing.
Efendi, Y. A., Adi, E. P., & Sulthoni. (2020). Pengembangan Media Video Animasi Motion Graphics pada Mata Pelajaran IPA Di SDN Pandanrejo 1 Kabupaten Malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(2), 97–102. https://doi.org/10.17977/um031v6i22020p097.
Hafizah, S. (2020). Penggunaan Dan Pengembangan Video Dalam Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 225. https://doi.org/10.24127/jpf.v8i2.2656.
Handziko, R. C., & Suyanto, S. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Suksesi Ekosistem Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Penguasaan Konsep Mahasiswa Biologi. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 212. https://doi.org/10.21831/jipi.v1i2.7508.
Hartanti, E., Djatmika, E. T., & Setyosari, P. (2017). Pengembangan Media Video Klip Sebagai Suplemen Pembelajaran Materi Keberagaman Budaya Bangsaku. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(6), 818–825.
Ilmi, N., & Tajuddin, R. (2020). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V Sd Inpres Banga Banga Kabupaten Barru. Jurnal Lingue : Bahasa, Budaya, Dan Sastra, 1(1), 68–82.
Ismailah. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika untuk Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(2), 482.
Jundu, R., Nendi, F., Kurnila, V. S., Mulu, H., Ningsi, G. P., & Ali, F. A. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran IPA Berbasis Kontekstual Di Manggarai Untuk Belajar Siswa Pada Masa Pandemic Covid-19. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 63–73. https://doi.org/10.24929/lensa.v10i2.112.
Laksana, D. N. L., Kurniawan, P. A. W., & Niftalia, I. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Sd Kelas Iv Berbasis Kearifan Lokal Masyarakat Ngada. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 1–10. https://doi.org/0000-0003-4695-5403.
Lukman, A., Hayati, D. K., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 153. https://doi.org/10.32332/elementary.v5i2.1750.
Marius Panje, Sihkabuden, A. J. . T. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Bahasa Indonesia Teknik Membaca Puisi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1, 1473–1478. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i8.6617.
Maulida, S., Mansur, H., & Fatimah. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. 1(1), 20–28.
Mawan, A. R., Indriwati, S. E., & Suhadi. (2017). Pengembangan Video Penyuluhan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Bermuatan Nilai Karakter Terhadap Peningkatan Pengetahuan Masyarakat Dalam Menanggulangi Penyakit Diare. Jurnal Pendidikan, 2(7), 883–888.
Muliani, N. K. D., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 107–114. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v3i1.17664.
Mutia, R., Adlim, A., & Halim, A. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran IPA Pada Materi Pencemaran Dan Kerusakan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 110–116. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9825.
Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13293.
Prananda, G., Wardana, A., & Yuliadarmianti. (2020). Pengembngan Media Video Pembelajaran Tema 6 Subtema 2 Untuk Siswa Kelas SD Negeri 17 Pasar Masurai 1. 1.
Pratama, A., Ulfa, S., & Praherdhiono, H. (2020). Pengembangan Video Animasi Budaya Reog Ponorogo sebagai Suplemen Kegiatan Ekstrakurikuler Siswa Sekolah Dasar. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 9–17. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p009.
Putri, A. I. V., Kuswandi, D., & Susilaningsih. (2020). Pengembangan Video Edukasi Kartun Animasi Materi Siklus Air untuk Memfasilitasi Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377–387. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p377.
Rahmayani, A., Siswanto, J., & Budiman, M. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 7(1), 93–108. https://doi.org/10.47668/pkwu.v7i1.20.
Rakhman, K. A., Saraha, A. R., & Sugrah, N. (2017). Pengembangan Video Penggunaan Alat Gelas Laboratorium Kimia Di Universitas. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 161. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.15667.
Rehusisma, L. A., Indriwati, S. E., & Suarsini, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Dan Video Sebagai Penguatan Karakter Hidup Bersih Dan Sehat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(9), 1238–1243.
Sarnoko, S., Ruminiati, R., & Setyosari, P. (2016). Penerapan Pendekatan Savi Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sdn I Sanan Girimarto Wonogiri. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1235–1241. https://doi.org/10.17977/jp.v1i7.6524.
Suartama, I. K. (2016). Evaluasi dan Kriteria Kualitas Multimedia Pembelajaran. Universitas Pendidikan Ganesha.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Supriyanto. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Melaksanakan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Bagi Guru Kelassd Negeri 1 Tawangharjo Tahun Pelajaran 2015/2016. 8, 6.
Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Universitas Pendidikan Ganesha.
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan Dengan Addie Model. Jurnal Ikatan Alumni (IKA) Universitas Pendidikan Ganesha, 11(1).
Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(2), 269–279. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835.
Yudiyanto, Hakim, N., Hayati, D. K., & Carolina, H. S. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran IPA Terpadu pada Tema Konservasi Gajah Berkarakter Peduli Lingkungan. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 187. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.8959.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Authors who publish with the International Journal of Elementary Education agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Access)